torsdag 16 februari 2012

Värsta Schlagertexten - 54 år av humbug och nödrim

Den sista tiden har det varit mycket snack om låttexterna i Melodifestivalen - vad som funkar och vad funkar inte... Men även om kärlek, gyllene skor och stormvindar är säljande koncept, så finns det en otroligt djup grav av schlagertexter som, ja... Inte riktigt är helt... hm... De suger - om jag säger så. Denna dag har jag samlat och listat de värsta låttexterna i Melodifestivalen de senaste 54 åren. Vissa är gamla godingar som har så uppenbart dåliga texter att vi numera glömt vad de sjunger om, och andra är nya fräckisar som skapat rabalder hos det pryda svenska folket.

Först har vi ett gäng bubblare som inte passar in på topp-10 men som ändå är värda att sågas:

Sol och Vår - Inger Berggren 1962
"När det är sol och vår och man är nitton år
Är det så lite man förstår
Och alla flickor små bör låsas inne då
När vintern går mot sol och vår"
(Avdelning: Innan genusdebatten kom in och förstörde allt det roliga på TV)

Scheherazade - Gunnar Wiklund 1963
"Du lärde mig tro
De vackra orden som du sa
Farväl Scheherazade
Dadida"
(Avdelning: Konsten att välja ett kvinnonamn som inte är Jennie eller Eloise och som ingen kan uttala)

Ding Dong - Lasse Berghagen 1973
"Ding – Dong, jag sjunger den när jag är glad – och det är jag!
Rababaditu dididonde ribabataditodidi dojng dojng!"
(Avdelning: Fyllesång tillsammans med Lasses ding dong - kan det bli bättre?)

Den sista sommar’n av mitt liv - Lena Bergqvist 1974
"Leva om hela skiten – den underbara igen"
(Avdelningen: Första fula ordet i Melodifestivalen. Numera har vi Sean Banan.)

Ska vi plocka körsbär i min trädgård - A-C Bärnsten 1975
"Plocka allt du törs där i min trädgård
Ta vad du vill ha"
(Avdelning: Snusk!)

Michelangelo - Björn Skifs 1975
"Michelangelo, men så svara då
Kan du komma hit och ta med stafflit
Och måla av min vän, woah woah oh
Om han kunde visa hela världen hur du ler
Så skulle Mona-Lisa be om att få plockas ner, woah woah oh"
(Avdelning: Var det inte da Vinci som målade Mona-Lisa Hörru?!)

Var det här bara början? - Py and the Gang 1979
"Och jag sprang nerför berget, jag var Akilles hack i häl,
Jag tänkte örn men var en kråka och jag visste det väl
Jag var upprymd av ett under, lika vanlig som en nit
Att sova vaken är en blunder och säga allt är sig likt"
(Avdelning: Knark, någon?)

Mycke mycke mer - Chips 1980
"Jag, vill ha huset här fullt av ungar (Lasse)
Ja, om vi delar på allt besvär (Kikki)
Jag, lovar läsa om troll och kungar (Lasse)
Bra, men glöm inte min karriär" (Kikki)
(Avdelning: Genuspatrullen till er tjänst!)

Ingenting går som man vill - Therese Löf 1992
"Vi letar upp ett ställe att äta
(Vad står på menyn, vi glömde vårt lexikon)
Och vad vi åt får vi aldrig veta"
(Avdelning: Tågluffschlager - you can't beat it!)

Refrain Refrain - Pay TV 2005
"Success
Won't come unless
You get undressed
Have public sex and then go tell the press"
(Avdelning: Pay TV delar med sig av sina erfarenheter som artister)

Åh, när ni tar saken i egna händer - After Dark 2007
"Ernst, hans tanke är fin
Han skakar liv i en slaknad ruin
Han pular och pålar och ser: han får opp'et
Nu trallar han i sommartorpet
Han trallar på torpet
Åh, när ni tar saken i egna händer
Åh, när ni gör som dom på tv gör
Då ska ni se att livet får en ny kick
Prova deras sköna trick"
(Avdelning: På engelska blir titeln "Master debater")


Då kikar vi närmare på Schlagermagisterns topp 10: Värsta Schlagertexterna

Plats 10: Boogaloo dansa rock’n’rola - Lotta Engberg 1987
"Boogaloo dansa rock’n’rola
Spela freestyle med fräck musik"
(Avdelning: Fyra Bugg och en coca-cola blev för mycket varumärken för Eurovision, så man bytte ut det mot det solklara alternativet Boogaloo dansa rock'n'rola - Boogaloo som betyder grovhångel på Brittisk Engelska. Självklart en klar favorit.)

Plats 9: För Kung och fosterland - Magnus Uggla 2007
"Har vi tråkigt min fru och jag
Ringer vi in en skum polack
Källar'n blir till ett hemma-spa
Inga halvmesyrer, tack!"
(Avdelning: Polska ambassaden lämnar in en officiell skrivelse till SVT dagen efter tävlingen och KRÄVER att Uggla ändrar "skum polack" till något annat. Hitten i Polen var given efter detta.)

Plats 8: Beatles - Forbes 1977
"Farfars far, kan ge svar vem de var
Beatles, Beatles"
(Avdelning: Grammatik uppfanns först på 80-talen. Det vet farfarsfar också.)

Plats 7: "Fröken Ur Sång - Titi Sjöblom 1974
"Räknar för stunden, har rätt på sekunden
Fick en finger i kläm, stämplar ut efter fem"
(Avdelning: Nödrim, någon?)

Plats 6: Venus Butterfly - Angel 1992
"Nu vet jag vad jag söker
Längtar att få pröva Venus Butterfly (Venus Butterfly)
Att kunna explodera
Känna kroppen vibrera, Venus Butterfly (Venus Butterfly)
Om du finns någonstans så finner jag dig"
(Avdelning: Ja, de sjunger om oralsex, googla om du inte tror mig! Saken blir inte bättre av att Bert Karlsson faktiskt är officiell textförfattare till låten)

Plats 5: Vad du än trodde så trodde du fel - Arja Saijonmaa 2005
"Framåt eller bak
Du har ingen smak
En sån kalabalik
Våran kärlek har gått oss förbi"
(Avdelning: På tal om snusk, Arja verkar ha fått allt om bakfoten)

Plats 4: Eld och lågor - Göran Folkestad 1985
"Stjärnor kan ha makt
Det har någon sagt
Vad tror du?"
(Avdelning: Ett mycket positivistiskt definitivt besked från Göran.)

Plats 3: Rocky Mountain - Janne Lucas 1981
"Ta en sväng o åk till bergen, man blir glad långt in i märgen,
det kan hända klockan elva, lyssna själva klockan elva!
Det är ganska svårt att fatta, sitting bull och Hiawata,
att dom sjunger hela natten, lyssna själva klockan elva!"
(Avdelning: NÖÖÖÖDRIIIIMM!!!!!!!!!!!!!!!!)

Plats 2: Sommar'n som aldrig säger nej - Malta 1973
"Dina bröst är som svalor som häckar"
(Avdelning: *FNISS*...)

Plats 1: Jag minns dig nog - Göran Fristorp 1974
"Jag tänker på dig varje gång mina rakblad tar slut"
(Avdelning: Romantik på hög nivå. Schlager blir inte bättre än så här!)

Ett måste i detta sammanhang är också att ge en salut till århundradets bästa improviserade låttext:
Björn Skifs 1978 - Det blir alltid värre framåt natten
"Dagarna och kvällarna, då lever jag - röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisaa på kvällen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar