söndag 2 maj 2010

Inför Oslo: Del 3

9. Polen - Marcin Mrozinski - Legenda



Nej. Så här får det inte gå till... Polen är ett fint gammalt land med en stolt tradition av musikalisk excellens. Ändå så var detta det bästa de kunde skicka i år. Det är faktiskt inte okej...
Marcin är världens sämsta sångare, låttexten är världens sämsta låttext, och musiken är världens sämsta musik. Det borde vara oförenligt med folkrätten att ens tänka på att skriva en sådan här dålig låt. Jag blir t.o.m. personligen förolämpad av att Polen inte kunde visa större respekt för den här tävlingen än att skicka denna "låt" eller kanske snarare "läte" till eurovision.
Detta alster saknar struktur, själ, logik och karisma. Detta gör att den blir olyssnadsbar. Det kommer antagligen bli ännu värre på scenen i Oslo, något säger mig att han sjunger ännu sämre live... Jag vet inte om jag ska vara förbannad eller tycka synd om Marcin, men en sak är klar: Om det någonsin kommer att finnas en optimal tid för SVT att köra sin testbild, så är det under de 3 minuterna som Polens bidrag framförs i eurovision i år.
GÖR OM, GÖR RÄTT!

Magisterns betyg: IG-
Placering i semifinalen: 17 (sist)

10. Belgien - Tom Dice - Me and my Guitar



Det finns mycket plus och minus med den här låten. Inledningsvis kan jag ju ställa frågan om "Me and my guitar" verkligen är en grammatiskt korrekt mening överhuvudtaget. Borde det inte vara "I and my guitar"? Man säger väl ändå inte "Mig och min gitarr" utan "Jag och min gitarr"?? Fast å andra sidan ska vi svenskar inte kasta sten i glashus, jag tror det var Forbes som sjöng: "Farfars far kan ge svar vem dem var" i Eurovision 1977. De kom sist.
Hursomhelst, Belgien känns som en förlösande befrielse efter den musikaliska massakern av Polen innan. Även om jag har lite svårt för denna typ av ballad - som kanske är lite väl avskalad och enkel - så är det en trevlig och fin melodi med en text om personlig frihet... Hmm... känns inte allt det här väldigt bekant??? Det luktar allt lite Anna Bergendahl om det här!!!
Skillnaden är inte så vansinnigt stor om man ser på helheten, men Tom är ju trots allt kille och dessutom är hans låt lite mer avskalad t.o.m. mer så än Annas låt. I alla fall, tycka vad man vill om ensamma musikanter, jag ställer mig lite tveksam till om detta går hem, men efter Polens våldtäkt på all musik i all evighet så är detta ljusår bättre. Grattis Belgien, ni är godkända.

Magisterns betyg: G
Placering i semifinalen: 15

11. Malta - Thea Garrett - My dream



90-talet har tydligen gjort comeback i eurovisionen, vilket jag bugar och bockar för. Jag, till skillnad från de flesta schlagernördar, anser att 90-talet var en lysande era för den goda musiken. Om man gillar ballader i alla fall. Det gör jag. Därför faller årets maltesiska bidrag i god jord hos mig, något som jag dock känner att jag är lite ensam om. Men jag håller med om att denna låt likaväl skulle kunna varit med i 1994 års eurovision. Somliga skulle då kanske säga att den är omodern och tråkig, oinspirerad och ounik. Jag skulle snarare säga tidlös, lättlyssnad och igenkännbar. Sedan måste påpekas att Malta nu tydligen också bestämt sig för att bara skicka mulliga kvinnor med smäktande ballader till Eurovision, men alltså, jag säger som det är: Bara det funkar så är det la okej? Jag tycker det här funkar, trots 90-tals känslan och jag är nästan säker på en maltesisk finalplats i år. Det enda som kan stoppa den är möjligtvis samtiden.

Magisterns betyg: VG-
Placering i semifinalen: 10

12. Albanien - Juliana Pasha - It's all about you



På tal om 90-tal, här kommer ett land som faktiskt har en god ursäkt för att skicka ett bidrag med 90-tals känsla. Albanien har genom åren visat att ekonomisk utveckling och schlagermusik går hand i hand. Nog för att albanerna jobbar som myror för att få rätt låt och rätt artist till eurovision så de äntligen får vinna, men det är inte lätt när ens största arena är en gympasal bredvid tv-huset i Tirana. Med detta sagt betyder inte det att man måste tycka illa om det albanska bidraget, tvärtom är det väldigt skönt med en redig upptemposång mitt i balladhelvetet. Kanske är detta inte den modernaste låten i tävlingen, kanske inte heller den med bäst artist eller snyggast scenshow, men jädrar vad refrängen sätter sig i huvvet! Det är ett mycket MYCKET gott tecken på framgång. OCH VILKEN MUSIKVIDEO!!! Äntligen får den vanlige skäggige medel-albanen komma fram ur sin håla och känna på blonda fagra kvinnor ute i naturen! Trots detta så är det tveksamt om Albanerna ens ska få Juliana i finalen genom sina svartvita tv-apparater, nej, men Juliana ska inte gråta för det... Om en sådär 7-8 år, när man i Albanien kommit in i 2000-talet så kommer nog allt att släppa för dem!

Magisterns betyg: VG-
Placering i finalen: 14

Nu är det inte långt kvar tills Eurovision Song Contest öppnar sina portar i Oslos Telenor Arena, och redan har temperaturen höjts med Svt:s inför program där "der Führer" Christer Björkman den store i sin oändliga nåd leder programmet tillsammans med Finlands svar på densamme (hr. Lundin) samt den värdelösa bimbon ifrån A-teens som är ihop med Måns Zelmerlöw, Afro-dite Kayo (den enda deltagaren med integritet), Rennie Mirro - som tydligen enligt obekräftade rykten ska vara känd och till sist den vansinnigt engagerade Lena PH som antagligen tar jobbet för att inte mista a-kassan... SUCK.
Missa gärna dem, men missa inte nästa del av inför Oslo: Då ska de sista bidragen i semifinal 1 värderas och havereras... Tills dess: Po lacken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar