onsdag 28 april 2010

Inför Oslo del 2...

5. Finland - Kuunkuiskaajat - Työlki Ellää



Tyvärr så kommer det alltid att finnas sådana här bidrag, och det är kanske min allra största sorg här i livet... Detta är nämligen ett bidrag som jag fullkomligt ÄLSKAR, men som garanterat inte kommer att ha någonting med någon toppstrid överhuvudtaget att göra... Detta är ett sådant klassisk finskt bidrag på alla sätt, när finnarna äntligen bjuder till så brukar det oftast resultera i "Null points" och alla sitter där o skrattar åt folket som vare sig har musikalisk begåvning eller känsla för alkoholmässig måttlighet. Ett evigt lidande är vad det är.
Men jag tänker iallafall stå upp för detta fantastiska och glada bidrag, trots att jag knappt kan stava till namnet på gruppen eller förstå ett ord av det de sjunger! Detta är bra! Glatt och tralligt, snällt och klämigt! Allt det där som Malena Ernman inte var... Nåja. Som den gamla devisen säger: Finlands sak är vår. Detta gäller i allt utom hockey, så: RÖSTA!!!!! NU!! ANNARS PLIR TED KNIFEN!!!!

Magisterns betyg: MVG+
Placering i semifinalen: 9

6. Lettland - Aisha - What for?



Jaa, det kan man fråga sig. Varför? Varför slutade Lettland skicka svensk/italienska pirater eller skönsjungande il divokopior till Eurovision och skickar sådant här istället? Ja... bra fråga. Det tycks som att Lettland har fallit i årets verkliga textmässiga trend; Alltings jävlighet.
Letterna har ju inte riktigt haft en söndagspicknick i dessa finanskristider (Tacka de svenska bankerna för det!), vilket tydligen föranleder dem att ta ut sin frustration över Eurovision av alla ställen, genom att skicka bidrag som handlar om varför livet ska vara så jävligt.
Nåja. Klaga kan man ju alltid göra. Det är en annan femma om den här höga visan går mycket längre än till Semifinalens snabbrepris, det finns inte mycket som talar för det... Även om jag väl kan tycka att låten är ganska trallvänlig, är det självklart för vem som helst att det här är riktigt jobbigt att lyssna på... Orka... Jag gillar visserligen också framträdandet av Aisha (plus att hon ju inte gör ont att se på heller - MJAO!!!! *FRÄS*), men det kommer aldrig att funka, om hon inte gör något mycket extraordinärt i Oslo, men å andra sidan så ska man aldrig räkna bort Lettland. Men det blir nog ändå inte lett för dem... *öö*

Magisterns betyg: G
Placering i semifinalen: 14

7. Serbien - Milan Stankovic - Ovo je Balkan



Ovo je Balkan - Det här är Balkan. Fasen va skönt att kunna göra en sån låt, det skulle inte bli lika bra om Sverige skickade en låt med den titeln. Man kanske skulle få döpa den "Detta är Skandinavien" eller nått. Ungrarna hade kanske fått det jobbigare i sådana fall: "Det här är östra Centraleuropa"... Det svänger inte lika bra. Jaja, serberna får la ha det då, men återigen möter vi etnotoner i samma semifinal. Det är verkligen ett riktigt getingbo det här, men jag är garanterat övertygad om att det här kommer att falla i mycket bättre jord än de andra etno-bidragen i år. Först och främst är serberna alltid starka i Eurovision, om än ibland oförtjänat... Det här är dock förtjänat tycker jag, även om jag nog gillar Finland bättre. Här får vi dock allt som vi kan förvänta oss av Balkan, dans i konstiga kläder, trumpeter, serber, och skanderande av att detta är Balkan. En riktig Balkanöverdos med andra ord. Detta trots att sångaren ser thailändsk ut (WTF!!!?????). Nog för att det kanske räcker med Balkan som det är, så tror jag nog att Balkan kommer rösta ordentligt på "Det här är Balkan" - om de håller med det vill säga. Det kanske inte alls är så att DET ÄR Balkan. Balkan kanske är någon annanstans, vad vet jag? Jag tror dock att DET ÄR Balkan, och för att det är Balkan så kommer garanterat Balkan att gå vidare om bara Balkan röstar. Balkan.

Magisterns betyg: VG+
Placering i Semifinalen: 4

8. Bosnien Herzegovina - Vukašin Brajić - Thunder and Lightning



På tal om Balkan, så har vi ännu ett balkanskt bidrag här, denna gång grannlandet Bosnien Herzegovina, som fastnat för den här grejen med väder... Dessutom är det trevligt att höra lite äkta Balkanrock igen, senast var det väl i melodifestivalen tror jag? Nåja, ska inte gräva djupare i förträngda hemskheter, men det luktar avgrund för Bosnien i år. För även om Bosnien har brukat lyckas bra, känns det som att den här låten står och väger mellan att gå vidare och att inte göra det... Bosnierna brukar ju faktiskt skicka fantastiska låtar, förra året Regina, men också Mata Hari 2006 och Maria Sestic 2007. Men i år får vi den här skiten i jämförelse. Jag är faktiskt besviken på Bosnien, men jag kan tänka mig att den ändå har en god chans att gå vidare - trots att årets bosnier verkar tro att han är en känd rockstjärna redan och därför inte behöver göra annat än att visa sig scenen för att folk ska bli imponerade. SUCK.
Jag ska gå på toa när det är Bosniens tur. Men vidare går den nog.

Magisterns betyg: IG
Placering i semifinalen: 8

Detta var låtarna för denna del, inför nästa del rekommenderar jag alla polacker att undvika denna blogg, då jag kommer att våldföra mig fullständigt på deras bidrag i år, men också titta närmare på Belgien, Malta och Albanien. Ses då! BALKAN BALKAN på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar