torsdag 20 maj 2010

Inför Oslo: Del 9

Äntligen har vi nått bidragen som redan är klara för den stora finalen i Telenor arena den 29:e Maj, och trots sina svaga prestationer under föregående år är det "The Big 4" som är självkvalificerade till denna begivenhet, eftersom de har betalat mest till kalaset. Norge, i egenskap av hemmanation är givetvis också självkvalificerade.

2. Spanien - Daniel Diges -Algo Pequeñito



"Något jättelitet" sjunger den spexande Daniel Diges om och jag vet inte om han med det menar Spaniens chanser att vinna årets eurovision, men det skulle inte förvåna mig...
För det här är verkligen hopplöst chanslöst, det finns inte en människa i världen som skulle ge detta bidrag någon 12:a... Dessutom lyckas man få den absolut sämsta lottningen i finalen, vilket ju inte gör saken bättre. Jag förstår att Spanien vill satsa på något annorlunda efter fjolårets sistaplats med den högst traditionella dunkadunk-dängan "La noche es para mi", men det här känns så konstigt och märkligt att man nästan vill stänga av tv:n.... Lite spansk etno, javisst, men ännu mer cirkus???? KOM IGEN!!!! Vi fick en cirkusöverdos av Nederländerna redan, det räcker med cirkus nu!!!!!!!! Usch va vidrigt... Samtidigt är det ju irriterande vad låten sätter sig i huvudet och klämkäckheten hos Daniel är så otroligt frätande... Men, det spelar ingen roll. Det enda storleken på poängen som passar Spanien i år är "något jättelitet"....

Magisterns Betyg: G-
Placering i Finalen: 24:a (näst sist)

3. Norge - Didrik Solli-Tangen - My Heart Is Yours



Elaka tungor har påpekat mycket saker om den här låten, alltifrån att det är ett plagiat av "You raise me up" till att Didrik inte kan uttala "Heart" ordentligt. En sak är dock säker, den här låten är betydligt bättre än Westlife-skiten "You raise me up" och låter inte alls likadant heller... Sen kan Didrik ursäkta sig med att vara norrman, de kan ju ändå inte uttala saker i största allmänhet ändå... Därmed återstår egentligen inget fel med den här låten, som dessutom vann Norska finalen lika överlägset som Rybak vann fjolårets Eurovision. Och det förstår jag, för det här griper tag i en med en gång och släpper en 3 minuter senare helt gastkramad. Så vet man att det är en bra ballad! Visst är den lite "old fashioned" men det brukar inte spela nån roll i balladsammanhang och jag tror knappast den vinner, men den kommer garanterat röra om i grytan och kamma hem ännu en topp 10 för Norge, det är jag nog ganska säker på. Dessutom har ju Fredrik Kempe skrivit den, så två tummar upp! Sveriges 12:a är den iallafall given.

Magisterns betyg: MVG
Placering i finalen: 5:a

12. Storbritannien - Josh - That Sounds Good To Me



Det här blir enkelt. Efter Andrew Lloyd Webers framgångsfulla inhopp med Jade i fjol (som slutade 5:a) fick man tydligen något trauma-tillstånd i England och kände sig nog tvungna att skicka nått ordentligt dåligt igen för att lugna ner sig igen. Mission Accomplished. Detta suger på så många olika dimensioner att det nästan känns ovärt att försöka definiera hur dåligt det verkligen är. Josh skulle lika gärna kunnat komma från "Bonde söker fru", låten skulle inte ens platsa i den Moldaviska uttagningen till "Junior Eurovision Song Contest" och koreografin känns mer som en talangjakt i högstadiet. Dessutom sjunger han falskt. Värdelöst... Storbritannien har blivit Eurovisions svarta hål som bara suger och suger och suger all kvalité ur allt. Skippa gärna nästa års tävling! FY!

Magisterns betyg: IG-
Placering i finalen: 25:a (sist)

18. Frankrike - Jessy Matador - Allez! Olla! Olé!

¨

Här svänger det minsann... Ojojoj... Modernt, ungdomligt och lite farligt... Partystämning för de som är lite coolare och lite tuffare än alla andra... Enorm skillnad från förra året då Patricia Kaas gjorde sitt mycket allvarliga och smäktande nummer. Tycka vad man vill om den här typen av musik (jag gillar det egentligen inte) men det höjer stämningen var det än spelas, och definitivt i Eurovision. Trots detta är jag ganska säker på att det här inte kommer att funka. Det är just det moderna och tuffa i låten som gör att det tungt konservativa folket kommer undvika låten, och då vinner man inga segrar. Tyvärr. Fransmännen är före sin tid, eller kanske snarare helt tidsenliga, men eurovision har aldrig varit tidsenligt. Jag tycker synd om Frankrike som för en gångs skull satsar på sitt afrikanska arv och kombinerar med sitt temporära musikaliska utbud. Men som sagt, det passar inte här. Un grand perdon!

Magisterns Betyg: G+
Placering i finalen: 18:e

22. Tyskland - Lena Meyer Landrut - Satellite



Den här låten är ett enigma för mig. Den är en av tre otvetydiga favoriter till att vinna hela schottaballongen bland bettingbolagen och fansen. Hur i h-e är det möjligt? Vad är det som är så bra med den här låten??? Jag fattar inte!!!! Okej okej, jag erkänner att Lena Meyer Landetrunt är galet sjukt vansinnigt snygg och jag drägglar varje gång jag ser på musikvideon, men that's it!!
Låten är tom, enkel och avskalad och bara en jädra massa dunk. Samtidigt blir jag inte klok på hur människan sjunger!!! Varför uttalar hon allting som om hon var stroke-skadad??? Måste hon det? Folk säger att den är modern och annorlunda. Ja, det kan man ju hålla med om, men måste den vinna för det? Ne, jag blir inte klok på den här låten, jag kommer sannolikt aldrig bli heller, men den är garanterat med i topp 5, kanske till och med topp 3, och detta trots att jag kommer titta på och se ut som en fågelholk. Grattis Tyskland till eran bästa placering i Eurovision sedan 1999, kanske t.o.m. sedan 1987... Jag kommer inte att rösta på er, men jag kommer kanske vara ensam om det...

Magisterns Betyg: G
Placering i Finalen: 3:a

THAT'S ALL FOLKS!! I nästa avslutande del kommer jag försöka sammanfatta mina profetior och försöka förutsäga vinnaren. Dessutom kommer lite rapporter ifrån repetitionerna i Telenor Arena, som ger ett förhandsbesked om hur läget kommer att bli den 29:e maj. Enligt några källor ligger Sverige mycket bra till bland journalisterna på plats... spännande!
Tills dess: Allez allez allez Olla olé!!!!!!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar