tisdag 29 april 2014

Inför Eurovision 2014: Del 8 - Mer flöjt mer House mindre variation


 

13. Grekland: Freaky Fortune feat. Risky Kidd - "Rise up"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: A
Konkurrenskraft gentemot övriga: B
Bettingodds: B-
Schlagermagisterns slutbetyg: B-

Grekland är ett land som inte verkar kunna misslyckas i Eurovision - förra året skickade man ett bidrag helt på grekiska, med ett gäng gamla bittra gubbar som sjöng om att supa sig ut ur finanskrisen - OCH SLUTADE 6:a! Faktum är att Grekland i princip pendlat mellan vinst och 9:e plats de senaste 10 åren, och har därigenom ett förbluffande imponerande facit i tävlingen. Lite orättvist enligt mig, eftersom de inte alltid har skickat bra låtar - i synnerhet inte efter finanskrisens inledning. Men greker finns ju över hela världen numera, så jag antar att det inte är så konstigt... I år frångår man dock totalt sin traditionella grekiska framtoning med bouzouki och roliga folkdanser. Istället skickar man ren skär House-musik till Eurovision, ett bidrag som lika gärna kunnat komma från Storbritannien eller Sverige. Helt ärligt är det omöjligt att höra var bidraget kommer från, eller att höra att det är ett Eurovisionbidrag. Detta hade snarare varit givet på ett dräggigt dansgolv i Båstad i Juli, än på scenen i Köpenhamn. Med det sagt behöver det ju inte vara dåligt - alls. Men det är så fruktansvärt malplacerat att jag blir yr. Hur ska det här se ut på scenen har de tänkt sig?? Ska de ställa fram en massa fulla kåta Stockholmsbrats som spruta skumpa över publiken??! Eller ska de bara stå där och DJ:a lite? Det hade ju blivit som att hålla en begravning mitt på scenen....
Nej, Grekland förtjänar inte sin höga placering i år heller - även om de ju självklart slutar i topp-10 i finalen i år också. Men bra träningsmusik är det, så jag lär få användning av den ändå...  




14. Slovenien: Tinkara Kovač - "Round and Round"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: C-
Konkurrenskraft gentemot övriga: C-
Bettingodds: D+
Schlagermagisterns slutbetyg: C-

Slovenien är Balkans svarta får - aldrig lika framgångsrikt som alla andra länder i området, men är ju också ett alpland till skillnad från alla andra. De senaste 10 åren har man bara kvalificerat sig till final 2 gånger, vilket är anmärkningsvärt. Just därför har jag alltid haft något av en förkärlek till Slovenien som faktiskt vågar lite mer än alla andra länder i området. I år är det dock flöjtens år i Eurovision (DANSKJÄVLAR!!!), och Slovenien vill inte vara sämre än att de skickar en tvärflöjtist till Eurovision. Men medans Tinkara blåser på så känner jag ingenting - absolut ingenting. Detta är ett gigantiskt sömnpiller som bara blir en transportsträcka till slutet. Och när musikvideon dessutom använder sig av den fantastiskt inspirerande miljön av ett slovenskt stenbrott - ja, då är saken biff för mig: Detta suger. Tyvärr. Jag förstår faktiskt inte varför Slovenien ska ha så svårt att lyckas i Eurovision, de borde ju kunna låna in lite folk från sina grannländer som i princip alla har lyckats bättre! Men det kanske är nån typ av nationell stolthet därnere... Nåja. Final någon annan gång kanske men inte i år!



15. Rumänien: Paula Seling & Ovi - "Miracle"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: B
Konkurrenskraft gentemot övriga: B-
Bettingodds: B
Schlagermagisterns slutbetyg: C+

Rumänien är till skillnad från Slovenien, ett av de länder som alltid går till final - oavsett låtens kvalitet. Nu har Rumänien visserligen lite bättre smak än många andra länder, men ibland undrar jag faktiskt lite hur man tänker. Det ska dock påpekas att senaste gången landet slutade i topp-3 var 2010 i Oslo. Därför har man i år valt att skicka samma artistduo som då - nämligen Paula Seling och norsk-rumänske Ovi. Allt man hoppas på är självklart en upprepning av 2010 års framgång. Men den lär utebli kan jag avslöja! Det finns en uppsjö av anledningar till detta: Medan Ovi visserligen sjunger rätt hyfsat så verkar Paula inte riktigt hänga med. Alls. Faktum är att deras röstprestationer förstör allting, ingenting verkar riktigt gå ihop för dem där. Sen är låten inte ens halvfärdig! Personligen anser jag att detta kan vara den sämsta rumänska låten sedan 90-talet, och låter snarare som ett hopplock av flera olika låtar som limmats ihop av lata låtskrivare. SKÄMS! Det tragiska är att de ju knappast lär missa finalen ändå, eftersom det nog ska mycket till innan ett land med 100% kvalificeringsfacit ska missa finalen. Men, ärligt talat blir jag sur om detta når finalen, eftersom jag anser att låtar ska göras färdiga innan de skickas till Eurovision. Jag blir bara trött på sånt här....


Dags för summering!!! Så här tror jag Semifinal 2 slutar:
1. Grekland
2. Norge
3. Israel
4. Malta
5. Makedonien
6. Rumänien
7. Schweiz
8. Irland
9. Österrike
10. Litauen
Icke kvalificerade:
11. Slovenien
12. Finland
13. Vitryssland
14. Polen
15. Georgien

I nästa del avslutar vi hela recensionen av Eurovision 2014 - då ger jag mig på de bidrag som redan är klara för final, alltså "BIG 5" (Tyskland, Storbritannien, Italien, Spanien & Frankrike) samt värdlandet Danmark. Vi ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar