fredag 2 maj 2014

Inför Eurovision: Sista delen - Bland franska mustacher och danska klichéer


23. Danmark: Basim - "Cliché Love Song"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: B
Konkurrenskraft gentemot övriga: B-

Bettingodds: A-
Schlagermagisterns slutbetyg: C+

Okej, det är lika bra att lägga alla korten på bordet: Jag tyckte verkligen inte om "Only teardrops" som vann för danskarna ifjol. Sorry! Däremot måste jag erkänna att deras Melodifestival "Dansk Melodi Grand Prix" är tusen gånger bättre en den svenska - och har varit så i flera år! Men de starka startfälten i den danska uttagningen hade inte varit möjlig i Sverige - eftersom alla danska bidrag hållit sig i samma genre, nämligen pop. Det finns inte en tillstymmelse till rock, hip-hop eller skämt o ploj-bidrag. Bara ren skär högkvalitativ pop - där alla låtar i den danska finalen lätt hade kunnat spelats timme ut och timme in på radio. I Sverige måste ju vi ha alla olika genres med och då blir resultatet 80% ren skit. Honör till danskarna för att man vågar satsa på kvalitet framför variation! Men den danska vinnaren i år, tycker jag inte riktigt kan representera den höga kvaliteten som fanns i årets danska uttagning. Visserligen är Basim en fantastisk artist, men låten är fånig. FÅNIG!!!!!! Sockersöt och flamsig, och dessutom visslar man den där otroligt irriterande jingeln! BILLIGT!!!!! Usch. Sen ska dock påpekas att låten följer en dansk tradition av tokgladhet - där alla låtar ska vara så jädra muntra och positiva hela tiden. Jag är trött på skiten! Skicka något finskt istället - något depressivt och självmordsbenäget - gärna i monstermasker! Så för min del så hoppas jag detta floppar och jag tror faktiskt att danskarna också kommer att framstå som lite väl blåögda i omvärldens ögon. Men danskarna är ändå 3:a i oddsen, dock långt långt långt efter Sanna Nielsen och Aram MP3. Men det är inte omöjligt att de klarar topp-10 igen, även om jag nog hellre tippar en 15:e plats.


Frankrike: Twin Twin - "Moustache"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: D+
Konkurrenskraft gentemot övriga:B
Bettingodds: C-
Schlagermagisterns slutbetyg: B 

Ett land som inte har lyckats vinna sedan 1977 är Frankrike och numera så kämpar landet att överhuvudtaget få folk att engagera sig i Eurovision. Framgångarna har uteblivit de senaste åren, trots Patricia Kaas' fantastiska låt 2009. Men i år så har fransmännen lättat på balladtrycket lite och släppt igenom ett riktigt partypiller som jag anar kan chocka oddssättarna. Twin Twin är gruppen som förmodligen kommer vända upp och ner på hela Eurovision med sin mustasch-hets, och jag skulle inte bli förvånad om de kommer få arenan att dansa. Som ni förstår gillar jag det här - mest av anledningen att det är modernt, upptempo och med glimten i ögat. Dessutom har den en mycket klistrig refräng - trots att den är på franska. Då har man lyckats bra! Sen ska erkännas att det live-framförandet man gjorde i den franska finalen var näst intill bedrövlig, i synnerhet när man använde sig av riktiga bakgrundssångare som i studioversion var datagjorda. Resultatet av liveframförandet blev då helt annorlunda och betydligt sämre en studioversionen. Just därför vågar jag inte lova en stor framgång för fransoserna denna gång heller, även om de förtjänar det. 



Italien: Emma Marone - "La Mia Città"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: B+
Konkurrenskraft gentemot övriga: B
Bettingodds: C+
Schlagermagisterns slutbetyg: B-  

Italien, ett av mina absoluta favoritländer i Eurovision! I mina öron så är Italien faktiskt det enda landet som aldrig skickat en riktigt dålig låt till Eurovision - de har bara haft oturen att tänka lite för proffsigt för Europa. Sedan comebacken 2011 har landet gång på gång skickat rent guld till Eurovision - och som bäst blivit 2:a. I år fortsätter de på samma linje med en Amy Winehouse-inspirerad låt som absolut hade kunnat nå långt. Om den inte varit på italienska och dessutom omstrukturerats en smula. I nuläget är detta dock den sämsta låten landet skickat sedan 2011, men är fortfarande miljontals gånger bättre än många andra låtar i år. Det säger ju iallafall något om hur bra Italien faktiskt är! Men jag kan inte säga att jag tror på låten i år, även om jag faktiskt gillar den (precis som jag alltid har gillat Italien). Detta lär hamna strax utanför topp-10 och sannolikt lär landet få tänka om på nytt inför nästa år. Emma är visserligen en fantastisk sångerska, men låten behöver något mer för att faktiskt på allvar fungera i Eurovision. Nästa år tar ni det Italien!



Spanien: Ruth Lorenzo - "Dancing in the Rain"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: C-
Konkurrenskraft gentemot övriga: C-
Bettingodds: B-
Schlagermagisterns slutbetyg: C- 

Spanien ja, också ett av Eurovisions mest tragiska länder. Sedan 1969 har landet gått utan en Eurovisionvinst, och sedan 2004 har landet inte nått bättre än en 10:e plats. Anledningen? Ja, de lyckas ju nästan jämt med prestationen att välja ut Thomas G:sons bortsorterade låtar som han valt att inte skicka in till Melodifestivalen. Resultatet blir oftast att de låter så där nästan löjligt svensktoppssvenska, ungefär som Melodifestivalen lät 2003. I år kom dock G:son bara tvåa i den spanska uttagningen, men vinnarlåten lät förbluffande likt den vanliga G:son-sörjan - trots att den är skriven av två britter denna gång. Jag förstår inte varför just Spanien har blivit norra Europas slaskhink? Är det alla blekfeta turister som koloniserat Mallorca och sedan blivit kvar? Eller är det bara så att alla spanska låtskrivare försvann tillsammans med det spanska budgetöverskottet?? Vem vet? Det jag däremot vet, eller iallafall känner på mig, är att detta kommer hamna någonstans i botten i finalen. Detta är nämligen inte alls bra - trots att oddssättarna tydligen (i vad jag kan förmoda är något typ av mushroom-rus) valt att utse det spanska bidraget på en hissnande hög 13:e plats i finalen. 25:e plats är mer troligt! Men, men... Jag tror att Europa kan behöva en kissepaus någon gång under kvällen, så varför inte just då? Själv hoppas jag på något bättre ifrån Spanien nästa år. Man tackar ju inte nej till en vecka i solen!



Storbritannien: Molly Smitten-Downes - "Children of the Universe"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: D
Konkurrenskraft gentemot övriga: C-
Bettingodds: A-
Schlagermagisterns slutbetyg: C- 

Britterna är Eurovisions kanske bittraste folk, något man gång på gång kan se på de bidrag man skickar. Från att ha varit en absolut stormakt i Eurovision med 5 segrar och inte mindre än 15 (!!!) andraplatser, så ändrades allt när EBU tog bort språkreglerna som tvingade alla länder att sjunga på sitt eget språk. Innan dess hade Storbritannien, Malta och Irland monopol på Engelskan, vilket var en enorm fördel på en världsdel där Engelska är lingua franca - alla förstod ju vad deras låtar handlade om. Men efter 1998 så sjöng plötsligt alla på Engelska och då försvann den fördelen. Sedan dess har Storbritannien som bäst kommit delad 3:a (2002) men däremot kommit sist 3 gånger (!!!) varav en gång med NOLL poäng (2003). Innan 2003 hade britterna aldrig kommit sist, trots drygt 45 försök. Bitterheten slog då till, och man har sedan dess blivit experter på att inte bry sig det minsta om Eurovision. Tvärtom drivs landets Eurovisionmedverkan av en (visserligen rejäl) skara hängivna Eurovisionfans. Resultatet blir dock att landet aldrig får tag i kontemporära artister trots landets massiva nöjesindustri - utan ofta nöjer sig med avdankade föredettingar som pojkbandet Blue (populära i början av 00-talet), Bonnie Tyler (populär på 80-talet) och inte minst Engelbert Humperdinck (populär på 60-talet). I år skickar man dock en total doldis, nämligen Molly Smitten Downes som tidigare är mest känd i England för deltagande i musikprogrammet "BBC introducing". Men visst, hon kan sjunga! Låten är skriven av svensken Anders Hansson som tidigare producerat bl.a. "Det gör ont" och "Dansa i Neon". Inte för att det märks. Alls faktiskt. Tvärtom känns det här lite tråkigt, lite fotbollskör och lite slött försök att låta Amy Winehouse-igt. Jag går inte igång på det här, men visst finns det ett strå modernitet som ändå kan locka röster. Men tröttheten är ändå slående, och jag kan bara inte annat än att tippa på ännu en besvikande bottenplacering. Igen. Kom igen, skicka nått kul nästa gång - landet som gav oss Beatles borde ju kunna skrapa ihop någonting bättre va??



Tyskland: Elaiza - "Is it Right?"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: B-
Konkurrenskraft gentemot övriga: D
Bettingodds: C-
Schlagermagisterns slutbetyg: C  

Sista landet ut för recensering är Tyskland, som fortfarande letar efter en värdig efterträdare för Lena Meyer-Landrut, som ju vann Eurovision 2010. Tyskarna blev nog en smula chockade av den vinsten, i synnerhet då landet (trots sin långa medverkan och centrala position i Europa) bara vunnit en gång tidigare (1982, Nicole - Ein Bisschen Frieden). Lena blev var ett unikum som tyskarna nu måste försöka toppa och har uppenbara problem med just det. Elaiza blev det tyska valet i år, en multikulti-folkpopgrupp som blandar friskt mellan genres, men i huvudsak med ett dragspel i förgrunden. Och visst, de tre tjejerna är karismatiska och duktiga, lite som en avskalad och nedtonad tysk version av Timoteij. Men samtidigt får jag samma vibbar som för tjejerna i Kuunkuiskajat för Finland 2010, där det slutade i botten i semifinalen. Jag vet inte om det är mimaren i musikvideon som gör mig illa till mods, men jag måste ändå säga att jag inte tror på en hög placering för Tyskland i år heller. Jag föredrar Timoteij framför Elaiza alla dagar i veckan, och jag kan inte hjälpa att känna att detta blir lite långtråkigt. Och långtråkiga bidrag brukar prenumerera på bottenplaceringarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar