tisdag 15 april 2014

Inför Eurovision 2014: Del 6 - är Finlands sak verkligen vår?


5. Polen: Donatan & Cleo - "My Słowianie - We Are Slavic"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: D
Konkurrenskraft gentemot övriga: B-
Bettingodds: C
Schlagermagisterns slutbetyg: B+
Polen är tillbaka efter ett par års uppehåll från tävlingen - då man tidigare haft "ekonomiska svårigheter". Vet inte om man faktiskt fått bukt på dem än, men de är iallafall tillbaka. Av någon anledning har polackerna alltid pendlat mellan amerikanska ballader, mystisk etnopop och konstig hipp-hopp med lättklädda damer. I år är det det senare som gäller. Eller kanske någon typ av etno-hipp-hopp som inte prövats tidigare. Utan att bli alltför negativ så kan jag iallafall konstatera att årets polska bidrag fyller upp den där hipp-hopp nischen som finns i Eurovision, som ifjol representerades av Montenegros astronautrappare i gruppen "Who see" och 2012 representerades av de fantastiska "Trackshittaz" ifrån Österrike. Det som alla dessa har gemensamt är att de kom i princip sist i sina semifinaler. Något får mig att tro att Donatan & Cleo löper samma risk i år. Visserligen kan jag på en personlig nivå tycka att detta faktiskt är riktigt roligt och underhållande, och lätt hade platsat i finalen. Samtidigt vet jag att de inte kommer att kunna kvalificera sig dit, om inte något mycket oväntat händer.  



6. Österrike: Conchita Wurst- "Rise Like a Phoenix"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: D
Konkurrenskraft gentemot övriga: C
Bettingodds: B-
Schlagermagisterns slutbetyg: C
Jodå. Ni har sett rätt. Österrike skickar den skäggiga transvestiten med det mycket suggestiva namnet Conchita Wurst till Eurovision - och blir således den första uttalade transvestiten i tävlingen på många år. Jag tror dock Conchita är den förste med skägg faktiskt... Nåja, låt oss iallafall konstatera att Österrike i år bara anspelar på artistvalet, det är svårt att koncentrera sig på låten i detta fall - något man nog tyvärr måste räkna med. En väldigt medioker låt utan egentligt hook, men med en artist som skapar publicitet så det smäller om det. Frågan är dock om Cochita räcker för att ta Österrike till final? Av tidigare drag acts i Eurovision så framgår att det mycket sällan faktiskt går hela vägen - det enda riktiga undantaget är väl Dana International 1998 - fast hon var ju faktiskt då inte längre en transvestit i ordets bemärkelse utan snarare transsexuell. Frågan är om Conchita kommer i närheten av det som Dana gjorde? Näppeligen. Men i en semifinal av denna usla kvalitet så kan nog vad som helst hända - jag ska inte utesluta någonting. Men låten är och förblir en parentes i årets Eurovision.



7. Litauen: Vilija Matačiūnaitė - "Attention"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: C+
Konkurrenskraft gentemot övriga: C
Bettingodds: D+
Schlagermagisterns slutbetyg: C+
Litauen, ett av Eurovisions absolut sämsta länder fortsätter sin musikaliska kräftgång. Jag lyckas aldrig förstå mig på detta land, trots att jag ideligen försöker! Det är märkligt att landet gång på gång skickar udda fåglar till tävlingen - ytterst sällan med något som känns konventionellt gångbart. På senare tid har man dock lyckats ta sig till final trots de konstiga scennumren och speciella artisterna. I år är det dock ett besynnerligt, men modernt, musikstycke som skickas till Eurovision - ett svagt tecken på att man börjar förstå konceptet i tävlingen. Dock tror jag denna låt kanske fortfarande är något sviktande, speciellt i verserna. Och går vi in på scennumret blir jag bara förvirrad. Vad håller de på med!?!? Inget känns riktigt hänga ihop här riktigt... Och sen sjunger hon ju lite skakigt för att göra saken värre. Det känns som att Litauen lite har målat in sig i ett hörn här och att man dessutom verkar ha svårt att förstå det faktumet. Men, saker kan hinna ändra sig till Eurovision - i synnerhet scenshowen! Jag skulle då inte bli förvånad om Litauen lyckas sno till sig en finalplats, men då dock mest p.g.a. bristen på konkurrens.



8. Finland: Softengine - "Something Better"

Betyg delmoment
Tidigare statistik: B-
Konkurrenskraft gentemot övriga: D
Bettingodds: C
Schlagermagisterns slutbetyg: C-
Vårt broderland i öst har som bekant haft en smula jobbigt i tävlingen genom historien. Men sedan Lordi frälste finnarna 2006 så har man iallafall lyckats ta sig final för det mesta - vilket oftast varit rättvist, men inte alltid! Visserligen har man varit duktiga på att producera högkvalitativa låtar, men ytterst sällan så är de intressanta. I år skickar man en poprockgrupp som känns tämligen uddlös. Låten är ju visserligen en sådan man ju tycker man känner igen, men det är ingen som man minns efteråt. Kort sagt, det finska bidraget i år är inte speciellt minnesvärt. Alls faktiskt. Med det sagt ska jag dock poängtera att det för den sakens skull inte är dåligt - tvärtom är detta snyggt producerat och högst radiodugligt. Men det hjälper knappast. I Eurovision behöver man dessutom vara minnesvärda för att ta sig någonvart, och i nuläget så är inte Softengine det. Vem vet å andra sidan vad finnarna har kokat ihop för scenshow? Allt kan ju hända där! Så även här inväntar jag nog scenshowen innan jag drar några slutsatser om huruvida Finland kommer till final i år. Men någon repris på Lordi lär inte få se förrän finnarna lägger mer krut på showen och mindre på att passa in i radiobruset...

I nästa del ska vi följa Irlands kamp om att ta tillbaka sitt nationalinstrument från Emmelie de Forrest, vi ska äta ostkaka med Vitryssland, vi ska till himlen med Makedonien och vi ska vissla ihjäl oss med Schweiz. Vi ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar