onsdag 26 mars 2014

Schlagermagistern möter Bert Karlsson

Han är har kallats Sveriges mest framgångsrike musikbolagsdirektör. Han har kallats en av Sveriges främsta entreprenörer. Han har också kallats den store bävern. Jag väljer att se honom som schlagervärldens "Jabba the Hut", en beskrivning som håller rätt bra - så när som på de flygande ökenskeppen och den jättelika ökenormen "Sarlaccen". Men å andra sidan har jag inte varit överallt i Skara än....

Tack vare destination Skaraborg, gavs i slutet av Februari Schlagermagistern och 5 andra bloggare tillfälle att besöka Bert Karlsson hemma i Skara på hans "Music Factory" - mitt under brinnande Melodifestivaltider. Med tanke på att Bert satt i mobiltelefon hälften av tiden är det imponerande att han överhuvudtaget tog sig tid till att träffa oss. Men återigen; han är ju en närmast en mytisk gud för schlagervetare. Att ens vara i hans närhet är att bada sig i glansen av det svenska musikundret - eller iallafall i Carola. Och kanske Kicki Danielsson.  


Till höger: Bert har ett viktigt telefonsamtal. Till vänster: Schlagermagistern har ett minst lika viktigt telefonsamtal.

Music Factory i Skara - "Bäverns hydda"

Var du än gick i lokalerna fanns påminnelser om Berts framgångar
Men låt oss börja från början: "Music Factory" är det enda som återstår av det anrika "Fame Factory" som var en landsplåga i början av 00-talet: Allehanda Melodifestivalartister har ju kommit ifrån denna musikaliska dokusåpa (Gruppen Fame som vann 2003, Andrés Esteche, David Lindgren, Sara Löfgren, Linda Bengtzing, Jimmy Jansson, Sandra Dahlberg, m.fl...).



Den nuvarande verksamheten fungerar som en typ av musikskola (eller kanske rättare sagt;
Underhållningsskola, då även dans och annat
Studios, instrument och inspelningsutrustning. Allt.
försiggår här), där massvis av kurser hålls.
Dessutom används lokalerna vardagligen av
gymnasieprogrammet med inriktning på musik
och produktion. Lokalerna består av ett stort antal fullt utrustade studios och övningslokaler, med
perfekta förutsättningar för att öva och spela in.
Och vem har då betalat för allt detta? Jo, Bert så klart.

Bert dyker upp till slut. Minst 20 minuter sen.
Bert inleder med att såga årets Melodifestival i 20 minuter.
Bert kommer lite senare än avtalat till mötet, vilket dock är att förvänta. Detta trots att det vankas semlor. Men Bert är dagen till ära i alla tidningar - eftersom han just gjort ett starkt uttalande om årets Melodifestival - som han sågar längst fotknölarna. Ingen är väl förvånad. Bert kommer intågandes med mobilen i högsta hugg och försöker avsluta samtalet med "Du, jag ska ta hand om en massa bloggare nu som vill träffa mig - du löser det där!" Samma person ringer dock Bert fler gånger under mötet. Bert svarar varje gång och beordrar samma person att fixa det själv.
Han är arg över att hans bidrag inte kom med i år.
När telefonen väl är nere, hälsar han snabbt på alla närvarande och tar oss in i konferensrummet. Välkomstorden är lika ödmjuka som de är typiska för Bert: "Ja, nu har ni chansen att prata med en verklig legendar i branschen. Det är bäst att ni passar på!". Runt omkring sitter ett gäng bloggare helt tagna av den store mannen. Men vi hinner inte ställa några frågor innan Bert går loss själv och börjar snacka om årets Melodifestival. Alla vet ju att han just gjort ett uttalande där hela startfältet blivit avfärdat som katastrofalt uselt, och "chanslöst". Detta är också något han upprepar i 20 minuter. Men vad är då anledningen till varför han sågar årets startfält? Jo, hans bolag skickade in 4 bidrag som inte kom med. Således har Björkman gjort bort sig igen, eftersom "Vilken som helst av de här 4 låtarna hade kunnat vinna hela melodifestivalen - utan tvekan!" Bert ser arg och frustrerad ut. "Om ni bara fick höra låtarna så hade ni också förstått!". Bert tar mitt under samtalet upp sin mobil "Vad gör du? Aha, släpp det och kom ner med låtarna till music factory nu! Jag ska spela upp dem för några bloggare här som vill höra dem. Jo, gör det nu! Ta dem på laptopen! Skynda dig!". Observera att han inte sade hej, eller berättade vem det var som ringde. När man jobbar för Bert så gäller det att vara beredd på allt.

Semlor från Gustavssons Bageri i Skara.
Under tiden äter vi semlor, ett bakverk som blivit
Berts signum. Jag tror att den enda anledningen till
det är att han på något sätt lyckas få halva semlan
kvar på ansiktet efter att han ätit upp den. Under
vårt möte satt han minst en halvtimme med en
relativt stor gräddmustasch fullt synlig.
Jag tror det tog 2 minuter innan Berts semla var borta.
Semlorna kommer dessutom naturligtvis från Gustavssons bageri i Skara. Bert är stamkund där sedan urminnes tider. Frågan är om Bert verkligen hade varit den han är idag om det inte vore för Gustavssons bageri? Se på kroppsfiguren och tänk efter. Nåja. Bert är ju alltid Bert.
Många åsikter. Speciellt om sin egen excellens.










Bert hade en ansenlig gräddmustasch under stora delar av mötet.






Schlagermagistern är fascinerad.




















Assistenten som blev inkallad. Ser inte glad ut.
"Visst är detta det bästa ni har hört någonsin?!"
Plötsligt kommer Berts assistent in med en laptop och börjar spela upp låtarna som ratades av melodifestivaljuryn, men högtalarna på laptopen är för dåliga. Bert blir sur igen. "De hör ju inget - det här är ju helt värdelöst! Hämta högtalare!" Assistenten springer ut och hämtar ett par gamla datahögtalare. Musiken spelar. Bert tittar på oss. "Är inte det här det bästa ni har hört i år? Visst hade det här vunnit hur lätt som helst?". Jag får givetvis inte avslöja artisterna eller låttitlarna, men jag kan avslöja att det var artister starkt knutna till Berts bolag, några av dem har tidigare varit med i Melodifestivalen och gått rätt bra där. Låtarna var klassisk abba-schlager inte långt ifrån Jenny Silvers "Something in Your Eyes" från 2011, men också några country och folkmusikschlager-låtar. Visst, de var inte dåliga, men knappast några vinnare. I princip hade jag nog inte trott att någon hade gått till finalen... Men Bert var bestämd. Detta var rent guld, och Björkman helt efterbliven som inte förstod det.

"Le för kamerorna"
"Det är väl inte varje dag du får fotograferas med schlagerlegend?"
Men Bert berättar samtidigt om hur korrumperad Melodifestivalen är numera, men också alltid varit. "Asså ni skulle bara veta hur smutsiga metoder man använder sig i den här tävlingen. Ni skulle inte tro mig!". Bert radar upp berättelser från sin tid i branschen, den ena mer underhållande än den andra. Han berättar om hur han var tvungen att gå bakom ryggen på flera vänner för att få över Carola till sitt bolag. Han berättar även när hans vänner gick bakom ryggen på honom, bl.a. då han hävdar att det var han som kom på "Robinsson"-konceptet, som ju var världens första dokusåpa. Han passar även på att ge oss lite förhandstips på kommande storstjärnor som han "odlat fram" i Music Factory. På sitt sedvanliga (tämligen osvenska) sätt förklarar han att han har en klar sångerska som kommer slå igenom mycket snart. Resten av talangerna var i princip bara skit. Kommer inte avslöja vem det är, men hon lär vara med i Melodifestivalen nästa år, iallafall om vi får tro Bert.
"Det är väl inte varje dag du fotograferas med en schlagermagister?"


Tiden går fort och innan vi går vill vi tvinga

Bert att ta en fotosession med oss - vilket han givetvis går med på. Han uttrycker det "Klart ni ska få ta foton med mig, vem vill inte det?". Vi letar upp lämpliga platser
och hittar hittar danslokalen. Bert sätter sig och vi börjar smälla av foton. Bert kommenterar tjejerna i sällskapet: "Jag gillar korta kjolar!" och fyller sedan i "Jag har haft många fruntimmer ska ni veta. Men nu är jag gift! 40 år med samma skata! Det är inte dåligt!". Efteråt får alla en signerad version av han bok "Stora Schlagerboken". Ingen går därifrån tomhänt. Alla är mycket nöjda med besöket hos Bert. Frågan är om man dock någonsin kommer att möta någon likadan igen - mycket talar emot det. Det finns ju bara en Bert. Iallafall bara en Skara-Bert.
"Klart ni ska få en signerad bok med er - det vill alla ha!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar