söndag 5 maj 2013

Schlagermagisterns Countdown to Malmö - del 4

1. Lettland: "Here We Go" - PeR


Letterna hade ju en mycket svår uppgift att toppa sitt fantastiska bidrag från ifjol; "Beautiful song" där Anmary sjöng om hur vacker hennes sång är och hur hon dissar Mick Jagger på telefon. Sällan innan har så mycket skitsnack kommit från ett så litet land. Men samtidigt måste man ju påpeka att letterna har ett mycket "liberalt" synsätt på vad en Eurovisionlåt ska innehålla. Ända sedan Brainstorm slog igenom med dunder och brak i Stockholm 2000 så har man haft en tradition av något "udda" låtar i Lettland, allt från någorlunda välkammade pojktrubadurer som sjunger om fred, till lurviga pirater med plastsvärd som sjunger om krig. Och på något förvånansvärt sätt lyckades man också vinna hela schottaballongen 2002, med ett bidrag som tog konceptet klädbyte till helt nya nivåer. Men det var ju trots allt mer än tio år sedan nu även om letterna ser ut att vara kvar i den tiden rent musikaliskt. Årets bidrag skulle vara mycket svårt att placera tidsmässigt om det inte vore för det helt oprovocerade dub-step stycket där i mitten av låten. I och för sig, detta är inget bidrag som egentligen går att förstöra - allting luktar redan amatörspex i nått pojkrum i Riga. För även om det alltid är lite underhållande med vita unga män som tror att de kan rappa, så blir det alltid bara töntigt i slutändan. PeR har iallafall förstått detta och försöker göra en kul grej av det, en slags parodi på parodin. Det blir kanske en smula rörigt, men med tanke på att gruppnamnet är en förkortning av "Please explain the Rythm", så verkar det hela vara avsiktligt. 
Funkar det då? Där är jag väldigt tveksam. Är detta kul? Nja. Lite kanske... Däremot är det rätt svängigt på ett fucked-up Markoolio-vis, något som jag dock inte tror kommer spela någon roll. Europa brukar inte fatta sånt här och så fort någon börjar rappa (dåligt dessutom) så blir telefonerna radioaktiva för tittarna - och livsfarliga att röra. Letterna får nog vänta något år till innan de tar sig till sin nästa final, även om PeR ju faktiskt svänger hyfsat detta år. 
Betyg: G
Kommentar: Ingen final i år, Lettland. Ta det inte PeR-sonligt bara...

2. San Marino:  "Crisalide" – Valentina Monetta


Det är oerhört svårt att förstå att detta är samma duo av artist och låtskrivare som åstadkom Facebook-låten ifjol - nämligen Valentina Monetta och den tyska schlagerlegendaren Ralph Siegel. Jag har ärligt talat fått ifrågasätta min verklighetuppfattning en smula efter att ha hört årets bidrag - för detta är ju faktiskt ganska bra! Inte jättebra kanske, men helt okej. Med tanke på hur utskrattade man blev ifjol (och med all rätta!) så har man i år totalt ändrat personlighet på både sång och artist. Medan Valentina förra året framstod som en 40-årig kvinna som lekte översminkad fjortis i blå pyjamas, så framstår hon i år som en seriös och lidelsefull artist som dessutom kan sjunga. Kort sagt - hon har det senaste året gått igenom både pubertet och i princip halva vuxenlivet för att blomma ut som en riktig artist. Grattis! Ralph Siegel däremot är intressant på många andra vis, eftersom han ständigt återvänder till Eurovision, likt Tysklands Tomas G:sson. Medan G:sson emellertid lyckades med konststycket att både skriva Euphoria och Samba Sambero, har Siegel radat upp liknande kaoskombinationer i Eurovision: Allt från klassiker som "Ein Bisschen Frieden" och "Dschingis Khan" till "Papa Penguin" och "Social Network song (uh uh uh uh uh)" (som låten officiellt fick heta eftersom Facebook ju är ett varumärke). Om vi bortser från det faktum att "Crisalide" upphäver universums alla lagar, så återstår ett snyggt och välproducerat bidrag - helt olikt någonting annat från San Marino någonsin. Även om videon ser ut att vara gjord av några gymnasieelever på Medieprogrammet i San Marino, så är detta är klassiskt och snyggt bidrag - som mycket väl skulle kunna ta lilleputtlandet till sin första final. Redan har den blivit en stark fanfavorit (efter Danmark) och har blivit hyllad på många ställen, kanske dock i stor utsträckning för att den just är så annorlunda allt annat tidigare från San Marino. Men jag sticker inte under stol med att den nog kommer segla in i finalen - även om jag nog inte förväntar mig så där enormt mycket mer än så. Detta är proffsigt gjort och låter bra men kommer inte bli någon kioskvältare.
Betyg: VG-
Kommentar: Påminner lite om när Tommy Nilsson kuppade sitt artistnamn till "Black" i några dagar. Skillnaden är väl kanske att jag tvivlar på att lakritschoklad hade något att göra med just Valentinas personlighetsförändring...

3. Makedonien:  "Pred Da Se Razdeni" – Esma & Lozano


Den här låten har kallats för "årets mest överraskande bidrag" - vilket kanske stämmer i viss utsträckning. Detta är en riktigt mashup av etnodisco med romska sångtraditioner och moderna beats. Visserligen inget som är helt nytt i Eurovision på något sätt, men i detta fall sticker det ut ordentligt i år. För det första är det mycket ovanligt med språket Romani i Eurovision - endast Tjeckien använde det 2009 med gruppen Gypsy.cz (som floppade rejält och sen hoppade Tjeckien av Eurovison på obestämd tid). Men Esma som sjunger på romani är tydligen inte vem som helst, utan har blivit kallad för "romernas drottning" och har flera gånger blivit nominerad till Nobels fredspris (å andra sidan har många blivit nominerade till det priset, så...). Men hennes medverkan torde nog locka både den ena och den andra att rösta på Makedonien i år - i synnerhet i Östeuropa. Makedonerna fick ju å andra sidan ett mycket framgångsrikt år i fjol då de slutade 12:a i finalen med "Crno i Belo" - ett liknande koncept (med opera och rock). Det är således inte alls omöjligt att det går även i år, trots att jag kanske inte köper det här helt och hållet. Man ska alltid vara fundersam när balkanländer börjar komma med mashups - ibland blir det succé, ibland börjar man skratta. Medan grannlandet Montenegro kör ett modernt mashup med dub-step och fan och hans moster, så är Makedoniens låt fortfarande retro-etno med ett krystat modernt beat. Självklart är Esma en häftig grej med en pipa som heter duga, men räcker det? Jag tror det här riskerar att bli en kulturkrock - Öst kommer att fatta det här - Väst kommer inte göra det. Nu brukar det i och för sig räcka med att Öst fattar det, så går det vidare rätt så enkelt ändå - men någon vinnare är det inte här - och jag har svårt att se att 12:e platsen från ifjol skulle vara en hotad rekordplacering...
Betyg: G+
Kommentar: Jag saknar iallafall inte gasmaskerna och cheerleader-dansarna. Däremot saknar jag bitch fight buren.

4. Azerbajdzjan: "Hold me" – Farid Mammadov


Azerbajdzjan är, förutom det mest svårstavade landet i Eurovision, dessutom det mest svenska av alla länder. Man har nämligen sedan debuten 2008 skickat svenskskrivna bidrag till Eurovision hela 5 gånger (!!!). Inte ens Norge har kommit upp i samma siffror de senaste åren. Frågan är varför? Jo, det brukar gå bra för Azerbajdzjan då. Debutåret 2008 använde man sig av inhemska låtskrivare - och kom 8:a i finalen (landets sämsta placering !!!!). Sedan dess har man anlitat svenskar som sett till att producera topp-5 placeringar varje år - med en vinst 2011 färskt i minnet (med en låt som nog är millenniets hittills sämsta vinnare). Så varför ändra ett vinnande koncept? I år känns det dock som att man borde ändra på konceptet iallafall, eftersom det här knappast kan komma i topp-5 igen. Kommer denna låt upp så högt är något allvarligt fel i Eurovision. För det första kan snubben som sjunger här inte engelska. Förresten heter han Mammadov - vilket är väldigt roligt... Nåja. Men det här är inte en låt som borde ha med toppen att göra ändå, och nånting säger mig att denna retroschlager kommer slänga Azerbajdzjan rakt in i schlagerkaklet. Jag menar, den svenske låtskrivaren heter John Ballard - och ja, det är samme coole kille som sjöng "Rendez-Vous" i Melodifestivalen 1984 och slutade 3:a bakom Herreys. Sedan dess har han tydligen sysslat med låtar åt Ace of Base, men nu är han alltså aktuell i Azerbajdzjan. Det hade han nog inte trott när han stod i Lisebergshallen och sjöng gladschlager 29 år sedan... Vad jag menar är att nu när Azerbajdzjan till slut har hittat ner till den svenska retroschlagern - är det roliga definitivt slut för Kaukasusfolket. Hade svensk gladschlager funkat i Eurovision 2013 så hade Ravaillacz varit överlägsna favoriter i Malmö! Nu är så inte fallet, tvärtom tvivlar jag på att denna ens kommer finnas i åtanke inför avgörandet. Däremot går den självklart till final, det gör alltid Azerbajdzjan! Men går denna låt till topp-5 i finalen äter jag upp mina hattar, mitt skrivbord och med all sannolikhet min stolthet.
Betyg: G-
Kommentar: Är det någon som har Kicki, Bettan och Lottas telefonnummer? De kommer att ha en lysande möjlighet i Azerbajdzjans uttagning nästa år!

5. Finland: "Marry Me" – Krista Siegfrids


Vårt broderfolk i öst fortsätter leverera friska fläktar i Eurovision. Det har sedan 2004 blivit omöjligt att på förhand gissa vilken genre eller artist som kommer representera Finland i Eurovision - tango, hårdrock, rap, folkvisa, popballad eller bröllopspop? Ja, i år är det tydligen bröllop som är trenden i Finland, för onekligen så måste det finnas någon logisk anledning till varför man valde den här låten till Eurovision. Eller? Jag kan iallafall inte komma på någon bättre anledning - och detta bidrag riskerar ju annars verkligen att hamna i WTF-lådan. Och just nu är finnarna någonstans djupt där nere o sparkar känns det som, för jag tror verkligen inte att någon förstår sig på det här bidraget utanför Finland. Det är egentligen meningen att detta ska vara humor, någon form av parodi på modern bröllopshysteri - men det är som bekant väldigt svårt att få sådan humor att fungera i Eurovision. Och även om det är menat att vara roligt så betyder inte det att det faktiskt är det heller. Jag tycker inte detta är speciellt roligt, även om videon är rätt rolig - men den ska ju inte visas på scenen i Malmö. Nä, detta är ett av tidernas största finska stolpskott och jag har svårt att se någon i kontinentaleuropa rösta på den. Ja, det är kaxigt av finnarna, men det här är inte en kaxighetstävling, utan en musiktävling - och detta är inte bra musik. Sorry. Jag kan nog ana en flådig scenshow med bröllopsklänningar och blommor o präster och hela köret, men det kommer inte att räcka för att fixa en finalplats. Anteeksi Suomi.
Betyg: IG
Kommentar: Yksi, kaksi, Suomen nolla. Ei saa päitä!

Nästa avsnitt kommer dyka djupare ner i schlagerträsket i Semifinal 2, och då blir det Malta - som aldrig verkar lära sig av sina misstag. Samt en riktig "vinnarlåt" från Bulgarien (observera citattecknen), grekiska snapsvisor, Israelisk schlager och den isländska låten som i Robins förrförra veckan översattes till "jägarliv". Tills dess: Hau dä brau seå seis vi snaurt ejän!     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar