fredag 6 mars 2015

Melodifestivalen 2015 Inför Andra Chansen: Slagfältsanalys i Helsingborg

Klockan är 19.59 den 7 mars 2015 - platsen är Helsingborgs Arena. På en yta fotsvarande ungefär en hockeyrink, har 8 lättbeväpnade arméer samlats - 4 av dem kommer om några timmar att stå som segrare, men först efter 4 mycket blodiga skärmytslingar. Slaget i Helsingborg ska dock i sin helhet avgöra kriget mellan de två fundamentalt åtskilda krigsmakterna: De "riktiga" låtarna mot plojbidragen.
I flera år har små skärmytslingar sidorna emellan utkämpats. Vi minns när general Ranelid och denne allierade Sara Li triumferande slog bl.a. mellokrigsveteranen Andreas Johnson på slagfältet i Leksand 2012. När Ranelid försökte inta huvudstaden blev han dock i grunden besegrad av ett överväldigt motstånd - bland annat en internationell allians av jurygrupper som enbart stödde hans krigståg med en ynka poäng (som för övrigt kom från det krigsdrabbade Bosnien, som ju vet hur hårt krig kan vara).
Men i år är plojbidragens allians för första gången (kanske någonsin) förenat på ett slagfält, där de nu ges möjligheten att en gång för alla krossa de kvalitativa seriösa bidragen, och invadera huvudstaden ivrigt påhejade av sina tondöva fans.

Duell 1

Den första skärmytslingen tar plats på högerflanken och består enbart av förtrupper från plojalliansen under ledning av general Weise, medan de seriösa bidragen skickar en av sina tyngsta artilleridivisioner under ledning av den välmeriterade mellokrigsveteranen general Svenning.
Medan Weise har beväpnat sig och sin kvinnliga armé av dansare med krutgnistor som ska avskräcka fienden, är hans kanske största vapen sin bakgrund som son till legendaren Arne Weise (ett vapen som dock inte är särskilt hemligt). Med sin sliskiga personlighet och träffsäkra röst går Andreas Weise ursinnigt till attack, först av alla denna kväll.
Hans motståndare, Linus Svenning, är dock väl förberedd. Hans många piercingar och tatueringar vittnar om en hög smärttröskel - så han räds knappast lite gnistor. Tvärtom kontrar denne veteran, med eldkastare - och barrikaderar sig med oljefat för att undgå Weises anfall. Kanske är strategin att använda oljefaten även som offensivt vapen? Lättantändliga med eld från eldkastarna kan de användas mot Weises hetlevrade souldänga - och kanske till slut få tyst på Mr. Slisk? Svårt att sia om strategin i nuläget dock - men kunniga schlagermilitärexperter tippar på ett jämnt och tämligen blodigt första slag. Medan Svenning har fördelen av att ha hemmaplan och civilbefolkningens stöd i arenan, så har Weise en igenkänningsfaktor som rikssymbol för hela befolkningen. Frågan är om Weise kan mobilisera tillräckligt många röster för att besegra Svenning?
Mitt tips är att Svennings erfarenhet och förtrogenhet med det lokala skånska slagfältet kommer bli en avgörande fördel, plus att han är beväpnad med en betydligt tyngre låt som bör kunna övertrumfa både gnistfyrverkeri och son-till-julvärds-propaganda.

Duell 2

Den andra skärmytslingen blir kvällens stora frontalangrepp där de två kanske tyngst beväpnade arméerna möts i vad som riskerar att bli det avgörande slaget i konflikten. Den tunga favoriten för de seriösa bidragens allians består av den unga stjärngeneralen Kristin Amparo - som trots stora framgångar på innan mellokriget, fick se sig besegrad av en samisk jojkarmé och en ISA-styrka i sitt första melloslag. Detta trots att hon var beväpnad med vad experterna länge hävdade var en perfekt låt: ett högteknologiskt massförstörelsevapen i dessa sammanhang. Ikväll blir hon attackerad av en riktig joker, en skånsk snapphane som i skydd av skogen och logen på scenen bedriver ett vildsint gerillakrig mot "de seriösa bidragen". Gerillaledaren heter Hasse "Kvinnaböske" Andersson, och har redan ställt till oreda i mellokriget då han slog ut tunga militärstrateger med gedigen meritlista såsom Annika Herlitz och Caroline Wennergren i slaget vid Örebro. Kamrat Hasse blir dock tvungen att inleda offensiven med den mest förlegade schlagervapenteknologin som finns att tillgå; folkparkscountry - en nackdel som han dock effektivt vänder till sin fördel. Hasse inleder med att inta skogen och kan i skydd av träden och den danslog som han har installerat som skyddsbunker på scenen, attackera motståndarna med både fiol och ackustisk gitarr. Detta är dock hans lätta artilleri, för den tyngsta eldkraften består av kraftiga skånska diftonger och det vita, nästan hypnotiserande, skägget. Genèvekonventionen har försökt förbjuda både diftongerna och skägget men misslyckats. I bakgrunden håller hans gerillasoldater iförda uniformer ifrån 50-talet, på med en aggressiv krigsdans som ska hetsa civilbefolkningen.
På andra sidan väntar en colombiansk armé på att bomba skiten ur gerillaupproret; Kristin Amparo. Med sitt huvudsakliga vapen, låten - framtagen av schlagerbombexperterna Fredrik Kempe och David Kreuger (som avgjorde förra årets mellokrig med ultravapnet "Undo"), kommer Kristin att satsa allt på ett kort - precisionsbombning med "I See You"- rakt genom TV-rutan. Vapnet är gjort till perfektion och kan mycket väl leda Sverige till vinst på de Europeiska slagfälten i Maj, när svenskarna ska försöka inta Wien. Men frågan är om man kan använda ett sådant massförstörelsevapen på en liten skånsk snapphanegerilla? Schlagermilitärexperterna ställer sig frågande... Hasse har gjort sig känd för sina överlevnadsegenskaper trots nära-döden-upplevelser tillsammans med sin änglahund. Även om krigsoddsen talar för General Amparo, så har Hasse fortfarande alla fördelar av sin gerillataktik och kan räkna med ett stort stöd från bönderna som aktivt kommer ge honom understöd. Frågan är om Amparo kan räkna med liknande understöd från den musikälskande stadsbefolkningen? Svårt att säga. Det vi kan räkna med är iallafall att OM Amparo faller - riskerar hon att dra med sig hela den seriösa schlageralliansen i fallet. Hennes vapen är alliansens tyngsta, och att förlora det vore ett stort bakslag.

Duell 3

Den tredje skärmytslingen blir ett brutalt anfallskrig mellan de båda axelmakternas mest fruktade krigare. Det första anfallet kommer från plojalliansen, och består av ett kamikazekompani inpirerat av japansk krigskonst. Tungt beväpnat med dockor och klistriga nonsensrefränger kommer därför Dolly Style generera ett starkt understöd från alla under 15 år. Utnyttjande av barnsoldater alltså. Djupt omoraliskt om ni frågar mig! Men detta bryr sig inte Dolly Style-stabben om. Tvärtom, dessa anonyma kamikazesoldater har gått under täckmantel som Holly, Polly och Molly för att undvika identifiering, samtidigt som deras riktiga hårfärger döljts i skydd av plastiga peruker. Kanske klokt, eftersom deras strategi har varit att infiltrera slagfältet genom att sticka ut så mycket som möjligt. Hade de sett ut som alla andra, hade uppdraget misslyckats. Men nu har dessa tre japanofila kamikazesoldater siktet inställt på Friends Arena - väl medvetna om sitt stöd från den underåriga civilbefolkningen.
Motståndaren, försvarar sig dock med anti-terrorteknik från 90-talet. Under ledning av kommandosoldaten Dinah-Nah ska de seriösa bidragen bemöta de japanska hoten. Hennes uppdrag har länge varit att uppdatera sin ryktbarhet, då hon inkasserade stora framgångar på både de inhemska och internationella slagfälten under 90-talet. Nu försöker hon, i sällskap av en armé av dansare, att återupprätta sitt status inom den musikaliska hierarkin - kanske stiga i graderna och så småningom bli krönt schlagerdrottning. Hennes vapen på slagfältet i Helsingborg blir en halvmodern discolåt som blandar modern house med 90-tal. Väl medveten om sina motståndare, har hon också valt att färga håret rosa - för att på så sätt göra en kontring i "hårkriget" mot dockorna. Lyckas denna kontring tro? Svårt att säga, Dolly Style-kompaniet använder ju sig av en japansk strategi som är oförutsägbar i den svenska slagfältskontexten. De nästan robot-lika rörelserna bär en skarp kontrast till de hetsiga och aggressiva manövrarna som Dinah anfaller med.
Men schlagermilitärexperterna har missat en vital faktor - man får aldrig underskatta understödet från barnsoldaterna!! När en armé lyckas mobilisera underåriga i civilbefolkningen är detta nästa alltid en avgörande faktor på slagfältet. Med tung dock-propaganda, kan Dolly Style mycket väl stå som segrare i detta anfallskrig.

Duell 4

Den avslutande drabbningen i slaget i Helsingborg, blir en tuff gänguppgörelse mellan två mycket vältränade insatsstyrkor - med sina bakgrunder i både ghettokrig och underjordisk politisk mobilisering. Även om de båda styrkorna är till synes nästan identiska - skiljer de sig åt på ett ideologiskt plan, vilket också är anledningen till att de nu representerar olika allianser. På ena sidan står specialförbandet Behrang Miri & Victor Crone och på andra sidan specialförbandet Samir & Viktor. Båda är tvåmannastyrkor på specialuppdrag: Att sprida en politisk idé och föra propagandakrigsföring. Medan Behrang Miri & Victor Crone har blivit pionjärer för den anti-fascistiska aktionsdivisionen, har Samir & Viktor istället grundat den politiska aktiviströrelsen "var inte självisk - ta en groupie istället". Båda vill förändra världen och indoktrinera befolkningen på sin idé, men som vi alla vet kan dessa två ideologier inte samtidigt bli upphöjda till allmän lag. En måste krossas, för att den andre ska kunna segra.
I Helsingborg avgörs alltså slutligen vilken av dessa ideologier som ska bli den förhärskande i schlagersverige. Samir & Viktor har länge varit de bäst beväpnade i denna uppgörelse: En selfie-stick som förvandlas till en "groupie stick". "Alla får vara med på bilden" - en propagandaslogan som även tilltalar den delen av civilbefolkningen som aldrig sett det politiska manifestet "Paradise hotel". Just därför har dessa två kommandosoldater varit stora favoriter till segern här - men krigslyckan har nyligen vänt för dem. I veckan fick nämligen Behrang Miri och Victor Crone förstärkningar i form av Malena Ernman - som är en ledande chefsideolog för Behrangs och Victors rörelse. Genom sin blotta närvaro och karisma är det menat att hon ska avgöra slaget - utan att behöva göra något mer än att synas. Frågan är hur hennes ankomst till slagfältet kommer tas emot av lokalbefolkningen? Kommer hon tas emot som en befriare eller kommer hon ses som ett desperat försök att vinna ett omöjligt krig? Att använda Malena som vapen kan visa sig ödesdigert, och riskerar att skrämma undan stödet från lokalbefolkning mer än att säkerställa den.
Det är en mycket vågad strategi - men i det trängda läget som Behrang och Victor är i - måste de satsa på överraskningsmomentet för att kunna skaffa sig en fördel gentemot det tunga budskapet hos Samir & Viktor.

"Krig är fred, frihet är slaveri och okunnighet en styrka" skrev George Orwell i sin roman "1984". Även om meningarna går isär kring vad han egentligen menade med detta, står det klart att krig ibland är nödvändigt för att skapa fred, liksom slaveri ibland behövs för att skapa frihet, medan okunnighet i många fall är en styrka. Melodifestivalen 2015 kan ses som ett krig som syftar till att skapa fred i schlagervärlden. Vi förslavas av schlagern i två månader för att sedan kunna njuta av den musikaliska friheten, och under denna tid gör vi bäst i att glömma och spela okunniga om omvärlden och den "riktiga musiken" - för att inte bli galna. Andra Chansen i Helsingborg blir ett slag där dessa uppfattningar kommer ställas på sin spets. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar