lördag 9 februari 2013

Inför Göteborg: Eller vem drog ur proppen?

Som jag skrev i tidigare inlägg så är kvällens Mello-deltävling i Göteborg en typisk andra deltävling; alltså ett enda långt mellanspel. Björkman  & Co har lagt de mest intetsägande låtarna i denna deltävling för att de innehåller dyra artister med billiga låtar - så att deltävlingen ska bli jämnare och de dyra artisterna inte ska bli utklassade av billigare artister med bättre låtar. Jag låter tämligen bitter här, men ärligt talat är det kliniskt fritt från vinnarlåtar denna afton - ingen av bidragen ger några bestående intryck mer än en aggressiv och frustrerande likgiltighet. Möjligtvis förändras likgiltigheten till ren ångest när Sean Banan sjungit klart som sista bidrag. Hoppas att veterantrion Hansson-Carsson-Malmkvist kan bota ångesten något i pausnumret...

1. Anton Ewald – Begging
Här snackar vi en snubbe som trots sina 19 år faktiskt redan kommit tvåa i Melodifestivalen - som bakgrundsdansare till Danny ifjol. Då iklädd 30 kg LED-lampor - så ni lär inte känna igen honom. Men vi vet alltså att killen kan dansa. Tydligen kan han sjunga också, och dessutom till en låt skriven av Fredrik Kempe. Och är det någon som det snackas om inför denna deltävling så är det Anton Ewald - han har seglat upp som toppfavorit till att gå vidare ikväll och hans energiska dansnummer sopar mattan med rätt så mycket allt övrigt denna kväll. Det är dock ungefär samma grej som David Lindgren körde förra veckan, och samma grej som massor av artister (inte minst Danny) kört under flera år. Nyhetsvärdet är alltså 0%. Applåd för nytänkandet! Emellertid är låten typiskt mainstream dance 2013 - vilket ju alltid går hem numera, så han är väl antagligen klar för final redan. Tyvärr svarar jag med en 3 minuter lång gäspning på detta oinspirerade stycket musik som får mig att drömma om den tid då orkestern fortfarande var obligatorisk i melodifestivalen.

2. Felicia Olsson – Make Me No 1
Felicia Olsson är en helt okänd sångerska som fått hedersuppdraget att sjunga detta bidrag, som är skrivet av storheter som Ingela Pling Forsman och Maria Haukaas Mittet - båda har varit framgångsrika i Eurovision för Sverige respektive Norge. Det är ingen dålig start på karriären måste jag säga! För att göra saken ännu mer intressant är hon i princip ensam på scenen med allt ljus på sig. Man måste beundra hennes mod! Samtidigt är låten hopplöst enkel och på gränsen till tråkig - och väldigt typisk Maria Haukaas Mittet... Mycket soul och mycket stråkar. Tyvärr är det redan gjort och hela grejen känns svår att ta till sig ännu en gång. Men vem vet, det kanske faktiskt funkar? Den är snyggt gjord för att vara soul, så i denna deltävling är den bland de bättre låtarna enligt mig. Problemet är dock att hon går ut som tvåa och med en ballad. Ingen bra blandning. Oddsen talar också emot henne. Jag tvivlar på något avancemang för Felicia, men håller ändå tummarna för henne vid sidan om.

3. Joacim Cans – Annelie
Hammerfall i Melodifestivalen? Ja, nästan! Fast samtidigt inte alls faktiskt. Joacim är sångare i det svenska heavy metal bandet Hammerfall till vardags, men nu ikväll alltså som soloartist i Mellon. Så blir det heavy metal i Mellon?!? NEJ - SÅ IN I H-E INTE! Av någon outgrundlig anledning så har han bytt skepnad till svensktoppsmusik och sjunger en låt som passat betydligt bättre till Kalle Moraeus eller Östen Med Resten - än till Hammerfall. Detta kan vara årets största WTF!? Ärligt talat fattar jag ingenting, jag vill bara förtränga hela situationen. Ens om Östen med Resten hade framfört den här låten så hade jag inte gillat den - den är överdrivet svensktoppig och sentimental med nyckelharpor och annat fullständig random instrument... Byt kanal!

4. Swedish House Wives – On Top of the World
Thomas G:sson är låtförfattare ännu en gång. Ingen är förvånad. Till Pernilla Wahlgren dessutom. Folk blir om möjligt ännu mindre förvånade... Detta är den svenska schlagermaffians styrande elit - en supergrupp av låtskrivare och artister som parasiterar på Melodifestivalen år till år. G:sson har visserligen lyckats bra tidigare (med en Eurovisionvinst på ungefär 50 försök - 2012 med Euphoria) men detsamma kan man inte säga om de tre husfruarna på scenen. Jenny Silver, Hanna Hedlund och Pernilla Wahlgren är de där schlagernuckorna som aldrig fått vinna trots att de försökt gång på gång på gång. Pernilla har ju faktiskt försökt enda sedan 1985. Och inte blir det bättre av att dessa tre halvt misslyckade föredettingarna nu slår ihop sig och döper sig till Swedish House Wives - för att försöka få oss att tro att de har nått att göra med Swedish House Mafia - en framgångsrik grupp till skillnad från dem själva. Man har verkligen försökt vara moderna och "inne" med en låt som är väldigt 2013 (precis som första låten med Anton Ewald) och modernt dansnummer och koreografi. När man ser allt detta kan jag bara ställa mig själv frågan: Var har de gömt rulatorerna och hur länge håller deras ryggar om de ska dansa sådär?
Don't get me wrong, om jag bara hade hört låten hade jag aldrig kunnat gissa att de tre kvinnornas ålder tillsammans är en bra bit över 120 år, men i det här fallet är det uppenbart när man ser och hör dem. Alla vet vilka dem är, vilket gör att denna moderna låt känns helt malplacerad i sammanhanget. Ungefär som Hansson-Carsson-Malmkvist under pausunderhållningen. Skillnaden är att de faktiskt sjunger "Pensionär" istället för "Popular" - det visar mognad om något! De svenska husfruarna tror dock fortfarande att de är hippa 20-åringar verkar det som. Nåja. Har de tur kommer de till andra chansen - om lederna håller till Karlstad.  

5. Erik Segerstedt & Tone Damli – Hello Goodbye
Erik från EMD och Tone från Norge - inte en nyhet i pop-sverige direkt. I somras var de med på Allsången och hade redan då en sommarhit. I mellon i år verkar de dock varvat ned lite, och ställer nu upp med en ballad som minner om Beatles mer än EMD. Varför?? Tone är en av Norges vassaste popsångerskor och Erik är fortfarande ett känt namn i Sveriges popmusikvärld. Och när de slår ihop sig blir det en Beatlesluktande ballad av det?! Det går inte ihop! Här, om någonstans, ska väl 2013 komma ut i toner och dans?!??! Inte hos tre tanter med 40-årskris?!? Seriöst?! Jag hade nog förväntat mig betydligt mer av Erik och Tone, men nu ser jag knappt att dessa två ens tar sig till andra chansen. Det verkar som om Måns Zelmerlöw, som bland andra skrivit låten, blivit 60-talsnostalgiker - men det har inte resten av oss! Suck och stön. Ännu en besvikelse.

6. Louise Hoffsten – Only The Dead Fish Follow The Stream
Tro det eller ej, men kvällens mest schlagermeriterade deltagare står för detta bidrag! Nej, inte Louise Hoffsten (som dock är en tung artist med många hits från 90-talet) utan låtskrivarna Sandra Bjurman och Stefan Örn - som vunnit Eurovision 2011 för Azerbajdzjan och dessutom kommit 4:a och 5:a för samma land 2010 och 2012 - alla gånger som låtskrivare till Azerbajdzjans bidrag. Det är tunga namn som nu kommer in på allvar i den svenska Melodifestivalen! Tyvärr bjuder de inte på samma kvalitativa musik som de producerat tidigare, nu är det ganska mediokert producerad och händelsefattig musik som gäller. Louise är visserligen en tung artist och faktiskt oerhört duktig, men är hopplöst irrelevant och klarar inte att hålla den här låten uppe. Det är dessvärre rätt trist, men Louise lär inte ha med toppstriden att göra, trots det gedigna teamet bakom låten...

7. Rikard Wolff – En förlorad sommar
Det är alltid någon lite udda fågel som kommer in i Melodifestivalen numera. Ifjol var det Ranelid och Flinck, nu är det Rikard Wolff - som är en stor schlagerprofil till vardags, men aldrig varit med i festivalen. Han har dock varit med och sjungit i Melodifestivalens 50-års jubileum 2005, då han framförde Tusen och en Natt på sitt högst personliga vis. Nu har han fått en egen låt att framföra på samma sätt, vilket antagligen passar honom bättre - men jag vet sannerligen inte om det passar oss lika bra. Detta är en mycket speciell låt, framför av samma person som satte skräck i mig som 7-åring då han gjorde rösten till Scar i Lejonkungen. Faktum är att detta är kvällens mest konstiga bidrag - en mycket speciell röst med en mycket vacker sång. Men Scar som sjunger sommarvisor?!?! Det blir väldigt konstigt för mig. Vi får väl se om han klarar av att hålla de konstiga vibbarna borta på scenen... För en låt skriven av Tomas Andersson Wij är inte en låt man bara slänger bort så där utan vidare! Men - det är fortfarande Scar som sjunger... Vi kan inte komma ifrån det...

8. Sean Banan – Copacabanana
Och då var vi där igen. Sean Banan - mannen som gjort och själv spelat i svensk filmhistorias sämsta film någonsin, därtill blivit rik på att säga "rooompa" och att fisa. Dessutom med en låt skriven av Ola Lindholm, en dömd narkotikamissbrukare tillika barnprogramledare. Låter som recept på en succé eller hur? Logiken här är att alla barn i hela Sverige älskar larviga artister som ser roliga ut och säger roliga saker. Ett enkelt sätt att garantera sig en finalbiljett - i synnerhet då resten av startfältet är så svagt att ingen (om inte helvetet fryst till is) kan sno finalplatserna före honom. Detta är helt klart planerat av Björkman & Co, då de såg vilket ramaskri det blev när Bananen åkte ut redan i andra chansen efter att ha blivit golvad av bättre vuxnare låtar som exempelvis Euphoria. Ikväll är det dock kliniskt fritt från Euphorialåtar med potential att slå poängrekord i Eurovision så Björkman kan vara lugn - Bananen är klar för final och 100,000 dagisbarns lördagkväll är räddad. Och ja, detta är bidraget som alla kommer att minnas från denna urusla kväll. Här händer det saker på scenen hela tiden, allt för att ställa till så mycket barncirkus som möjligt för att ta ifrån fokus från sången som återigen är mer en jingle än en faktisk låt. Sean kommer tjäna massor på det här bondfångarnumret, Melodifestivalen förlorar lika mycket i prestige samtidigt. Vilken skit, SVT!


Suck. Solklara finalister är Anton Ewald och Sean Banan. Andra Chansen är återigen svårare att gissa, men kanske husfruarna och Wolff? Å andra sidan har vi Erik Segerstedt där också som är mycket populär bland flickor ålder 10-19. Hmm. Nånstans där hamnar iallafall andra chansenbiljetterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar