torsdag 8 maj 2014

Schlagermagistern om Semifinal 2 - skrällarna kommer!

Alldeles snart smäller det i Köpenhamn för andra gången - nu är det dock ett betydligt svagare startfält, där Norge och möjligtvis Grekland får räknas som de stora namnen för kvällen i övrigt lär det bli rejält tunnsått med kvalitet och öppet för skrällar. De enda gimmickarna denna gång består mest av ett runt rumänskt piano, polska smörbyttor, en georgisk fallskärm och en grekisk studsmatta.



Så här tippar jag att semifinal 2 slutar:


Grekland (Går ALLTID vidare - oavsett vad du tycker där hemma. I år lär inte bli något undantag, även om jag inte tror att Grekland sitter på något vinnarbidrag denna gång heller.)

Norge (Jag sätter en varningsflagga här! Snygg, mäktig och udda ballad - med en udda artist. Frågan är om Norge inte kommer upp som favoriter efter torsdagskvällen? Kanske lite enkel kanske? Men Norge är givna i finalen).

Israel (Också ett starkt bidrag, fansen älskar det och hon sjunger bra. Israel har dessutom statistiken med sig).

Malta (Alla älskar Malta - ett gulligt och trallvänligt bidra som vanligt, och kommer förmodligen gå vidare. Malta har svårt att missa finaler numera).

Makedonien (Borde kunna nå finalen med sin poplåt, men här är jag fundersam faktiskt. Statistiskt osäker finalist faktiskt, men borde kunna kamma hem en finalplats).

Rumänien (Statistiskt 100%-iga. Lär inte kunna missa finalen, även om låten inte är den bästa).

Schweiz (Återigen är jag lite osäker, eftersom Schweiz inte har enormt stark statistik i ryggen. Men låten är trallvänlig och skön. Borde kunna nå finalen).

Irland (Här är jag också osäker. Svajig statistik de senaste åren, men återigen tror jag att det borde räcka när man plockar fram sina irländska flöjter och riverdanceskor.)

Österrike (Jag har alltmer börjat att förstå att Österrikes låt inte handlar om musik längre, utan om värderingar. Därför är den given i finalen - och kommer säkerligen att göra bra ifrån sig där också. Att rösta på den här låten kommer bli ett politiskt ställningstagande - och frågan är hur Ryssland kommer hantera det i finalen?)

Finland (Trodde inte på Finland först, men nu känner jag mig rätt säker på att man går vidare. Det är helt enkelt en lite för proffsig låt för att missa finalen - dessutom har finnarna lyckats bra de senaste åren).

Icke kvalificerade:

Slovenien (Kan skrälla - men troligen inte. Dålig statistik, och sågad låt. Men inte omöjlig som finalist).

Litauen (Även här finns skrällmöjlighet. Dock är den mindre. Men Litauen har många vänner, och kan få hjälp att nå finalen likt förbaskat.)

Vitryssland (Räkna aldrig bort dem, hur dåliga de än är. Jag ger mig fasen på att det finns köpta jurymedlemmar någonstans bland länderna ikväll!)

Polen (Garanterat borta från finalen. Att visa urringningar och porriga kvinnor på scen till hip-hop är så långt ifrån gayscenen som man kan komma idag. Och i Eurovision har det aldrig funkat.)

Georgien (SÅÅÅÅÅ SIST!!!!!! Går de till final är det enbart tack vara kompisröster - men då landet saknar grannländer som är med ikväll så har jag svårt att se det. Men världen är orättvis ibland, så de går säkert vidare ändå...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar