fredag 12 februari 2010

Från balkanhip-hop till dalsk folkmusik

När nu Melodifestivalen drar vidare till metropolen Sandviken, så öppnar sig helt plötsligt en helt ny värld av möjligheter! Inte nog med att Melodifestivalen öppnat sig för bandystäder (eller ja, "orter" iallafall) utan egentlig befolkning, nu breddas även genrerepetoaren till att inkludera alla möjliga och omöjliga kombinationer - till synes utan att bry sig om lyssningsbarheten på låten...
Hmm, jaja, efter en kort lyssning på samtliga av helgens bidrag står klart att det inte längre går att bedöma en låt efter dess artist (på samma sätt som det har brukat gå att göra)... Detta kanske är ett steg i rätt riktning, men det gör det också lugn i fasen att försöka bedöma låtarna i förhand!
Jag måste för en gångs skull erkänna att jag känner mig lite vilsen inför denna deltävling, mina förhandsfavoriter Andreas Johnson och Orsa Spelmän känns helt plötsligt som oerhört tråkiga och platta artister (för att inte nämna låtarna, som skulle kunna få ett paket messmör att kännas mycket exotiskt och utmanande). Efter lyssningen ligger nog snarare mina pengar på relativt oetablerade artister som Eric Saade och Highlights & MiSt, som trots mitt tidigare misstroende verkar vara de med de starkaste låtarna. Eric Saades låt Manboy är väl visserligen inte en självklar vinnare, men den är ju faktiskt skriven av Fredrik Kempe -som tycks vinna allt han ger sig in på efter vinsten i Norges MGP härom helgen (kanske en möjlig framtida svensk vinterolympier ??). Just därför skulle då iallafall inte jag bli förvånad av ett eventuellt final-avancemang för Saade, även om låten nog egentligen är lite för svag och Eric själv är ett oprövat kort. Highlights & MiSt är den stora överaskningen inför kvällen, inte nog med att de faktiskt lyckades göra en låt av det tidigare hopplösa misch-maschet som tävlade i webb-jokertävlingen i höstas (där fel låt definitivt vann efter vad jag tror var en kapad sms-omröstning), med dansbandet Highlights hjälp har låten t.o.m. blivit en riktigt bra låt i tydligt schlagerstuk! Duktigt! Det gillar herr Magister, så därför lägger jag mina pengar på att denna också går till final, då detta är den enda låt ikväll som folk faktiskt kommer känna igen, både låtmässigt och genremässigt!
Men slaget om andra chansenbiljetterna är tuff som attan ikväll alltså, dels när Dogge Doggelitos latinorapp möter balkans BAO "Andra Genrationen" i vad som bara kan benämnas som ett förfärligt hopkok av latino och "balkan uumpa-boompa"... Men just därför så kan man inte räkna bort Dogge, tvärtom är detta så tokigt att det kan gå hem!
Sedan är det frågan vilka mer som kan tänkas sticka fram, Hanna Lindblads diskodunk imponerar inte, Paulines intressanta jazzpop är spännande men lite för fantasilöst, Espinosas mellantempo ballad är definitionen av en medioker schlagerballad, vilket lämnar ett helt öppet fält. Andreas scennärvaro och hans popularitet kan spela honom i fatet här, så det är inte omöjligt att hans något fantasilösa ballad sticker fram och tar sig vidare- låten till trots.
Orsa spelmän lär få det svårt, deras svensktoppsfolkmusik är inte i närheten av vad som borde fungera idag i melodifestivalen. Grymt besviken på detta faktiskt, hade nästan hoppats på en ny Östen med resten, men det får la antagligen vänta då...
Jaja.
Spännande att se hur många os-referenser som görs. NOT.
Väl mött i Sandviken, den förlorande bandystaden. (Ja, jag är villa-fan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar