söndag 7 februari 2010

Dagen efter: Vad var det jag sa?

Först och främst; Nej jag är inget schlagerorakel. Bara nästan. För det andra: Ja. Jag är jävligt nöjd just nu.

Dagen efter första Melodifestivaldeltävlingen i Örnsköldsvik känns välförtjänt bra, inte nog med att jag faktiskt lyckades förutspå resultatet drygt 24 timmar innan, men också att det faktiskt var en riktigt schysst show och två genuina låtar som gick till final.
Hur ska man då sammanfatta första deltävlingen?
1. Ola och Salem gick vidare; de två överlägset bästa låtarna- trots detta hoppas jag för mitt liv att ingen av dem står som vinnare i globen. I sådana fall skall SVT vara glada över att det går direkttåg mellan Oslo-Stockholm...
2. Det kanske kassaste startfältet sedan 1994. Kom igen Jenny Silver??? Seriöst????? Trodde hon ens själv att en sån låt kunde gå vidare???????? Och vad i hela Hälsingland gör Pain of Salvation på scenen i Örnsköldsvik???? Är det meningen att den "tingesten" verkligen ska kunna kallas för "låt"???????
Vad är det för fel på Anders Ekborg? Har han ätit för mycket surströmming eller är han född sån???? Vilket ljushuvud kom på idén att ställa Frispråkarn på melodifestivalscenen???? DÖDSSTRAFF NU!!!!!!!!!!!!!!
3. Dolph- we love you!!!!!!!!!!! Genidrag från SVT att sätta en avdankad actionskådis som programledare, även om jag nog tycker att hans insats som programledare var något krystad stundtals....
4. Snygg scen, snygg grafik, bra upplägg- tummen upp för de förändring som gjorts av SVT till i år! Betydligt roligare att få se den med flest röster gå direkt vidare till Globen i första omröstningen.
5. Måns och Christine, radarpar redan nu. Måns var ju tusan i mig riktigt polerad som programledare! Gött!

Vi ser nu med spänning fram emot Sandviken nästa Lördag, då Orsa Spelmän och Andreas Johnsson spöar den s.k."webjokern" MiSt & Highlights mobiltelefonringsignalkomponerade amatörsyntlåt.... Jag längtar redan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar