lördag 13 mars 2010

Det svåra valet: Dags för Globen!

Ikväll tar mer än en månads evig vånda slut: Melodifestivalen 2010 kommer att avgöras och Sverige ges ännu en möjlighet att välja ett Eurovisionbidrag som kan bryta den negativa trenden...

Men kommer det verkligen att hända? SVT och skivbolagen verkar ju helt uppenbart bara vara ute efter att få bra tittar/försäljningssiffror, medan folket (vad jag tror) nog är mer intresserade av att få bäst låt med bästa chansen på vinst i Oslo, att vinna. Men alla vet att detta inte är något nytt fenomen, så här har det varit länge... Men vilken låt är bäst ikväll då? Vilken låt bör vi skicka till Oslo? Jag tror att jag har en susning.

Bidrag 1: Darin - You're out of my life
Som nummer 1 i startordningen måste ju sägas att Darin är en lite oväntad "opener", en stillsam och slät ballad att inleda melodifestivalen! Det kommer kännas konstigt...
Personligen har jag aldrig gillat Darin som artist, eller hans musik, eller hans uppsyn. Jag har på senare tid även kommit underfund med att han har lika mycket personlighet som en diskborste. Men trots detta gillar jag "You're out of my life"- den känns äkta och personlig på något sätt, och Darin passar faktiskt väldigt bra att sjunga den. Därför är detta - enligt mig - den bästa balladen ikväll. Med detta sagt så betyder det inte att jag tror på den här låten i Oslo, tvärtom så är denna låt ett praktexempel på vad man inte ska skicka till Eurovision. Låten skriker 80-tal, uppträdandet, kläderna - allt skriker 80-tal! Dessutom är detta en lugn- inte dramatisk - ballad utan egentlig "hook" - och därmed en traditionell "kissepaus" för våra europeiska fränder. Då spelar ingen roll om låten känns personlig eller proffsig, har man ingen hook så existerar man inte. Därför kommer Darin inte att vinna ikväll - låt oss hoppas det iallafall, allt annat vore ett nederlag för Sverige.

Bidrag 2: Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Brutalschlager i sin renaste form - En medelålders schlagertant i glitterklänning sjungandes en bombastisk skaraschlager på svenska. Oj. det har vi ju inte sett förut.
Jag undrar om Pernilla själv verkligen tror att hon har en chans på vinsten ikväll, jag menar, hon må vara musikalartist men hon är väl ändå inte dum i huvudet? Kom igen, seriöst? Det här är ju liksom Anna Books"Samba Sambero" om igen! Suck.
Helt ärligt talat vet vi nog alla att Pernilla är chanslös ikväll, men jag måste ändå säga att det är lite skönt att ha en sådan här låt med i finalen - det blir en mysfaktor! Gamla hederliga schlagers, med gamla hederliga schlagertanter. Då är det melodifestival på riktigt. Men helst ingen Wahlgren till Oslo, då minerar norrmännen antagligen hela gränsen...

Bidrag 3: Andreas Johnsson - We can work it out
Andreas - ännu en schlagertant (eller gubbe???), som jag verkligen hade unnat en riktig schlagervinst efter alla dessa år. Men med en låt som denna så känns det inte som att Andreas' tid är inne, tvärtom kanske han borde tänka om lite... Menmen, det är en mysig och trevlig låt som Andreas har i år och han framför den väl. Men den är ju såååå jädra tråkig!!! Sorry Andreas, men skickar vi dig nu till Eurovision kommer Europa somna framför tv-apparaterna! Det vill vi ju inte... Men Andreas är och förblir en bra artist, och jag ser fram emot bättre och fartfylldare låtar av honom i framtiden!

Bidrag 4: Timoteij - Kom
Kvällens bästa upptempolåt, men också kvällens minst kända artist. Detta har ju gjort att Timoteij har blivit finalens svarta får - ingen vågar riktigt prata om dem som potentiella vinnare.
Troligen är dock dessa glada töser Sveriges enda chans på framgång i Europa, etno är en bra genre nuförtiden (och brukar alltid vara), och blonda unga tjejer kommer aldrig sist i Eurovision. Men i Melodifestivalen brukar sånt inte fälla avgörandet, tvärtom brukar man snarare se på originaliteten hos bidraget och självklart betyder det mycket om hur känd artisten är. Tyvärr är Timoteij därför hopplöst efter, trots att deras låt har allt en bra schlager ska ha, den har en hook och den sätter sig med en gång (vilket är ett krav för att det skall funka i Eurovision). Min röst kommer att läggas på dem här, men jag tvivlar att Sverige tänker på sin självbild i Europa när dem röstar ikväll. Tyvärr.

Bidrag 5: Peter Jöback - Hollow
Christer Björkmans klara favorit- med dyr lasershow och rökmaskiner... Tråkigt bara att han hamnade mitt i startfältet och dessutom med en ofärdig låt. Kempe har skrivit många många bättre ballader än denna, och ändå så är Peter en expertfavorit i tidningarna. HUR???? Låtens refräng är värdelös, den hade knappt passat ens i lilla melodifestivalen!!!!! Usch. Peter är ju bra, men inte med en sådan här låt, han hade behövt en kraftfullare låt med mer ös i! "Hollow" blir tyvärr bara en platt pannkaka som smakar beskt. Bättre lycka nästa gång, Jöback - ingen ballongfärd till Oslo för dig - får vi hoppas.

Bidrag 6: Ola - Unstoppable
Lundapaugen med en riktig radiohit, som dessutom kommer väldigt lägligt efter Jöbacks stolpskott. Trots att Ola är en direkt och väldigt engagerad artist känns det dock som att bidraget saknar något - en dans kanske, lite fler ljus, lite flashig bakgrund... Klart är iallafall att Ola inte räcker till riktigt för att sälja den här låten helt ut. Jag gillar verkligen låten, även om den definitivt inte är en vinnarlåt, men utan riktig show blir även denna låt ett platt fall. Hoppas Ola har kokat ihop något, annars riskerar han hamna i bottenträsket ikväll.

Bidrag 7: Jessica Andersson - I did it for love
Jessica kan och kommer att leverera en kanonlåt, det är säkert. Trots att "I did it for love" är en klassisk ballad, har den en omedelbar hook som berör (iallafall mig), vilket definitivt var anledningen till att Jessica gick vidare i andra chansen. Dock är hennes låt inte den bästa balladen ikväll (och många ballader är det), så Jessica kommer ha tuff mycket tuff konkurrens. Jag tror med andra ord inte på Jessica som vinnaren ikväll, men jag är glad om hon klarar sig från sistaplatsen. För mig är hon dock definitivt bland toppskiktet av kvällens låtar, men jag är ju tyvärr inte allsmäktig i schlagern. Än.

Bidrag 8: Salem al-Fakir - Keep on Walking
Utan att på något sätt förminska Darins eller Timoteijs låtar, så är det nog ett faktum att Salems låt är den absolut bästa låten ikväll, alla kategorier. Det tråkiga är att Salems låt är för bra för sitt eget bästa. Den sätter sig inte med än gång, utan kräver många hängivna lyssningar. Detta kommer hans låt aldrig att få i Eurovision - tvärtom har han bara en chans på sig att sälja låten- det gör han inte om han sitter stilla framför sitt piano och sjunger, sorry! Men Salems låt är guld, och jag hoppas att den kommer att sälja bra. Bara inte i Eurovision. För mig är den dock klart i topp 3 ikväll- lycka till!

Bidrag 9: Anna Bergendahl - This is my life
Kvällens troliga vinnare - enligt alla mätningar och vadslagningsbyråer. Personligen är detta för mig det största mysteriet ikväll- vad är så jädra bra med den här låten egentligen? Jag trodde inte för mitt liv att den skulle gå till final, eller ens vidare i deltävlingsomröstningen... För mig är denna en solklar 0-poängare, det är en ballad i ett hav av ballader, den har ingen egentlig hook och den är knappast minnesvärd. Med andra ord så kommer Europa att gäspa ihjäl sig. Jag kan verkligen inte se vad som är så himla bra! Låtens stora plus är ju snarare artisten, Anna är kanonsnygg, och hon sjungar hyffsat bra. That's it. Visserligen skulle Europa uppskatta en snygg svensk blondin men i övrigt är vi nog garanterade en bottenplats i semin. Det här är inget vinnarmaterial, men likt förbaskat så är den favorit. Jag tänker inte rösta på den och alla som röstar på den röstar på ännu ett svenskt fiasko i eurovision.

Bidrag 10: Eric Saade - Manboy
Ooo, den låt med den bästa lottningen ikväll. Trots att titeln är och förblir den kanske värsta genom alla tider är låten kanske den mest irriterat klistriga genom alla tider. Den påminner om ramsor man körde på skolgården i tvåan, vilket ju kanske inte är så konstigt då Saade inte är jättemycket äldre än dem som går där nu... Menmen, refrängen är giftig, mycket giftig, och dessutom bjuder Saade på kvällens nummer. Därför är det mycket som talar för Saade ikväll, hans attraktivitet till småtjejer, hans vilda duschscener, kempe-refrängen... Trots detta så känns "Manboy" inte riktigt rumsren för Eurovision- kom igen, vi kan inte skicka en låt som heter så till Eurovision och sedan tro att vi skall vinna???? Nä, Saade kommer nog att få nöja sig med en fin topp 5 placering, det är nog det närmaste jag vågar gissa på. Men det blir en riktig fin avslutning på kvällen.

Vem vinner då???
Ska man tro på Vadslagningsbyråerna vinner Anna Bergendahl, följda av Timoteij och Darin. Detta låter inte allt för otroligt, men jag hoppas vid Gud att det är fel... "This is my life" skulle
bara göra bort sig i havet av ballader i årets eurovision- t.o.m. Maltas ballad är ju mer minnesvärd! Nä, men däremot kommer "experterna" att få rejält med stryk iår, jag kan inte tänka mig att vare sig Darin eller Jöback vinner med sådana låtar... Nej, de har mycket att lära sig ännu...

Nytt för i år är ju dock de internationella jurygrupperna, som i år är flera stycken från olika länder, bl.a. Ryssland och Serbien. Sammanlagt har de internationella jurygrupperna majoritet över de svenska jurygrupperna d.v.s. ca 27 % av 50%. Tittarrösterna utgör ju som sagt alltjämt hälften. Ska bli intressant att se om jurygrupperna skiljer sig åt mellan svenska och internationella.... Kikar vi på diskussionerna på fan-siterna i Europa ser vi att Timoteij faktiskt ser ut att vara populärast, även om Darins låt också rosas mycket. Anna sågas på Irland (balladlandet Irland ska påpekas) och Irland är en av jurygrupperna, så det ser inte ljust ut för Anna på den fronten....
Men tittarnas röst väger ju tyngst, och så ska det givetvis vara...
Troligen kommer svenska juryn att stödja Darin och Jöback samt Anna medans de internationella kommer stödja Timoteij och Darin och Jessica. Vad folket röstar på får vi se, men Anna har väl tyvärr övertaget alltjämt mot Timoteij... Spännande!

Dolph är tillbaka vilket givetvis är positivt- dessutom utlovas Björn Gustavsson! En kväll fylld av överraskningar får vi hoppas!
Återkommer på Söndag med analys! Tills dess: Hej svej Timoteij all the way!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar