Spanien: Edurne - "Amanecer"
Betyg delmoment
Tidigare statistik: D
Konkurrenskraft gentemot övriga: B-
Bettingodds: B-
Schlagermagisterns slutbetyg: D-
Spanien har i princip alltid varit ett mellanmjölksland, som brukar hamna någonstans i mitten av resultatlistan. Faktum är att vi får gå tillbaka till 1995 för att hitta en topp-5 placering för landet, då Anabel Conde slog till med en andraplats. Annars har spanjorerna mest fått nöja sig med att hamna någonstans mellan 10:e-25:e plats. För att komma till bukt med denna medelmåtta har man på senare tid börjat använda sig av svenske demonlåtskrivaren Thomas G:son, som både 2012 och i år står bakom det spanska bidraget.
Edurne heter den spanska artisten och är egentligen en modell/skådespelerska/programledare men extraknäcker då och då som artist. Och hon sjunger ju tydligen ganska bra, så helt underligt är det ju inte att hon får representera landet i Wien.
Medan låten väl i princip kan beskrivas som en dålig "G:son-låt", som garanterat aldrig hade kommit med i melodifestivalen, så behöver bidraget mycket energi på scenen för att alls beröra någon. Detta är klyschigt, bombastiskt och ett desperat försök att göra en "Euphoria" på spanska med en sångerska/modell/skådespelerska/programledare som inte alls har den karisma eller musikaliska tyngd som Loreen har. Att musikvideon dessutom visar hur kul man kan det med en "Green screen", får allting att flippa ur totalt. Jag vill slippa tigrar, barbröstade män på ängar och dramatiska klippor med uppsminkade sångerskor som det slår lågor om... Det blir för mycket tillsammans med denna redan överambitiösa låt.
Storbritannien: Electro Velvet - "Still in Love with You"
Betyg delmoment
Tidigare statistik: D
Konkurrenskraft gentemot övriga: B
Bettingodds: B
Schlagermagisterns slutbetyg: A-

I år är det duon Electro Velvet som framför bidraget "Still in Love with You", som verkligen bryter musikaliska barriärer då man introducerar elektro-swing genren i Eurovision. Givetvis är det alltid kontroversiellt att introducera nya musikstilar i Eurovision, och i synnerhet när man korsar en 90-årig musikstil med en närmast futuristisk musikstil som fortfarande anses för "nymodig" för att slå igenom på allvar. Med andra ord så är det uppenbart att detta bidrag delar in folk i två läger: Antingen hatar man eller så älskar man detta. Jag älskar detta rakt igenom. För mig är detta en glad, svängig och dansvänlig musik som dessutom låter modern och gammal på samma gång. Scenframträdandet skriver i princip sig självt, och hela låten fastnar med lätthet i huvudet. Dock är jag fullt medveten om att detta är helt oskyldigt och totalt ofarligt i tävlingen. Jag vet också att många hatar det och att det förmodligen inte kommer bli någon hög placering i år heller för britterna. Men en sak är säker - detta blir min egna privata sommarplåga.
Tyskland: Ann Sophie - "Black Smoke"
Betyg delmoment
Tidigare statistik: C-
Konkurrenskraft gentemot övriga: B-
Bettingodds: D+
Schlagermagisterns slutbetyg: C

Nu är det inget fel på Ann Sophie eller låten "Black Smoke", tvärtom är detta en snygg och mörk poplåt som inte alls är långt ifrån "Satellite" med Lena Meyer-Landrut. Men låten saknar det där lilla extra som Andreas Kümmert hade i sin låt "Heart of Stone", och som antagligen gjorde att den vann. Men nu får vi inte höra den i Eurovision och i det faktumet försvann nog Tysklands chans till en hög placering. Trots det vill jag understryka att "Black Smoke" nog är en av landets bättre bidrag de senaste åren - men detta kommer alltså antagligen inte märkas på resultatlistan. Det tyska hoppet står nog snarare till att Australiens Guy Sebastian vinner, eftersom Australien lovat att förlägga Eurovision i Tyskland ifall de vinner. Undrar vem som får Tysklands 12:a i år? Hm...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar