måndag 12 maj 2014

Schlagermagistern analyserar resultatet: Conchita gick hem överallt utom i Öst

Varje år efter den stora finalen sätter sig schlagernördar framför datorn och sammanställer varenda liten siffra som EBU lämnat ifrån sig - allt för att kunna hitta smaskiga detaljer om röstningen! I år har EBU varit extra snälla, och delat med sig av varje jurygrupps individuella röstning - så man kan se hur varje jurymedlem i varje land röstat. Dessutom finns de fullständiga resultaten, d.v.s. inte bara topp-10 i varje lands omröstning (de som får poäng) utan alla bidrags placering från 1:a till 26:a! Först nu är det alltså möjligt att se vilka jurygrupperna allra helst hade sett i botten av resultaten.
Men trots att möjligheterna är gränslösa så blev analysen rätt tråkig, eftersom det var ett sådant år i år, då alla (nästan) var rörande överens och vem vinnaren skulle vara. Och tvåan. Och trean.

Först måste vi dock klargöra för hur man fördelar poängen i det nuvarande systemet: Eftersom expertjuryn och folket bestämmer 50% var hur många poäng varje land ska få, så gör juryn och folket var sin ranglista över länderna i tävlingen. I juryn gör varje medlem sin egen lista där de rangordnar länderna i tävlingen - 1:an är favoriten, och 26:an är den bidrag de tycker minst om. Sedan slår man ihop medlemmarnas ranglistor och får fram en juryranglista. I folkets telefonomröstning sker samma sak - även om ett bidrag får 97% av rösterna så kan det bara hamna som bäst på rang 1 - inte bättre, trots att bidraget på rang 2 bara fått 1%. En ranglista görs alltså utefter folkets röstning också - och för att till slut få fram det kompletta resultatet så slår man ihop juryns ranglista med folkets till en kombinerad ranglista - där de länder som slutat i topp-10 får poängen (1-12).
Observera nu att systemet bygger på en neutraliseringsprincip: Om exempelvis Sverige hamnat som rank 1 hos juryn (och alltså är juryvinnaren) men på rank 26 hos folket (allra sist) så kommer Sverige landa på rank 13 i den kombinerade ranglistan - och därmed inte få några poäng alls eftersom enbart de 10 högst rankade på den lista får poäng (1-12). Detta är relativt nytt - tidigare så fungerade det istället så att juryn gav sina topp-10 bidrag poäng från 1-12, och folket gjorde samma sak med sina topp-10. Dessa poäng slogs sedan ihop i en kombinerad ranglista, där det bidrag med flest poäng fick landets slutliga 12:a, och bidraget på rang 10 fick landets en-poängare. I fallet ovan skulle Sverige fått 12 poäng av juryn, men 0 poäng av folket, men då ändå kanske fått tillräckligt mycket poäng för att sluta i landets kombinerade topp-10 och därmed få poäng av landet i Eurovision. Det nya systemet innebär således att om endera juryn eller folket verkligen avskyr ett bidrag, kan de hindra att bidraget alls får någon poäng från landet - genom att placera det väldigt långt ned i sin ranglista. Så kunde man alltså inte göra förut.

Låt oss först se hur årets röstning skiljde sig mellan jury och folk:
Här kan vi se att om Eurovision behållit sina tidigare regler där bara telefonröster användes, så hade ändå Österrike vunnit och Nederländerna kommit tvåa. Österrike hade dessutom tagit 311 poäng istället för de 290 som de faktiskt fick. Skillnaden hade varit att Armenien hade kommit trea framför Sverige - Armenien hade alltså gynnats av det gamla systemet. Polen hade dessutom tagit en imponerande 5:e plats - deras bästa sedan debuten 1994! Men dessutom hade Ryssland kommit 6:a - en placering bättre än deras slutplacering i år. Skillnaderna blir tydliga om vi jämför med om enbart juryn hade bestämt resultatet - såsom man gjorde fram till 1997 då telefonröstning infördes i Eurovision: Där hade visserligen Österrike vunnit också men med betydligt mindre marginal, och dessutom hade Sverige kommit tvåa - en ynka poäng före Nederländerna. Sanna fick alltså lite hjälp av juryn i år, men samtidigt bevisar detta att skillnaderna är oerhört små mellan jury och folk. Ungern verkar dock ha gynnats väsentligt av juryn - och hade slutat 4:a i juryns omröstning, men bara 10:a hos folket! Allra jobbigast hade dock Ryssland haft det om juryn bestämt - de hade slutat 13:e istället.
De länder som gynnades lite mer av folkets röster var således framförallt; Österrike, Nederländerna, Armenien, Polen och Ryssland. De som gynnats lite mer av juryn var dock framförallt; Sverige, Ungern, Malta, Finland och Azerbajdzjan. Vi kan alltså se att exempelvis Ryssland och Armenien - som alltid får stöd av sina diasporagrupper runt om i Europa - gynnas vansinnigt mycket av telefonröstningen, medan juryn förpassar dem lång ned i resultaten. Däremot lyckas mindre länder, som Finland, Malta och Ungern betydligt bättre hos juryn. Men återigen; skillnaderna är små, i synnerhet angående vinnaren och länderna i topp-5.
Den stora överraskningen är dock Polen - som slutade 5:a hos folket, men 23:a hos juryn! Här kan det nog handla om en essentiell värderingsskillnad mellan folket och juryn! Medan folket i Europa tydligen uppskattar urringat och etno-hipp-hopp, så gör juryn inte alls det.

Låt oss nu kika på hur resultatet skulle ha sett ut om alla låtar rangordnades (och således inte bara topp-10 i varje land). Då får man en översikt inte bara över vilka låtar Europa gillar mest, utan också över vilka de hatar mest. Eftersom det land som fått rank 1 i varje lands omröstning är det landets favorit, så är det bättre här att få så låga siffror som möjligt - ju mindre siffra desto fler 1:or i rang. Folkets ranglista gav ingen omedelbar skillnad jämfört med den officiella poängsammanställningen mer än att Sverige slutar 3:a och inte fyra. Men hos juryns ranglista ser vi att Sverige också slutar 3:a - och inte 2:a som i den officiella poängsammanställningen. Vi märker att topp-3 hos både jury och folk är identiska i ranglistorna. Inget intressant egentligen, men det visar ju att skillnader mellan juryn och folket jämnar ut sig i längden.  Intressantast är istället botten av dessa listor: Azerbajdzjan kommer absolut sist hos folket - ett tecken på att landet inte längre är populärt hos vanligt folk, men också att låten är en typisk jurylåt. San Marino kommer överlägset sist hos juryn som inte alls såg uppskattade låten - medan vanligt folk tydligen tyckte synd om mikronationen, och sympatiröstat på dem.
Blått=Västblocket, Grönt=Norden, Lila=Centraleuropa/Balkan, Rött=Östblocket, Vitt=Ej deltagande

Men vill vi verkligen göra saken intressant, så kan vi dela upp röstningen efter varje block - Hur röstade Norden? Hur röstade de forna Sovjetstaterna? Hur röstade Västblocket? Och hur röstade alla länder i Östra Centraleuropa och Balkan? Helt plötsligt börjar vi se skillnader - och varför juryn behövs!


Här i Norden ser vi att var en liten skillnad mellan jury och folk; Sverige vann Nordens juryomröstning följt av Österrike, Nederländerna och Finland, MEN hos folket slutade Österrike och Nederländerna på delad förstaplats, följda av Sverige, Danmark och Polen! Polen lyckades alltså charma nordiska tv-tittare, men inte den nordiska juryn! Föga förvånande så hamnar alla nordiska bidrag i topp-10 både hos juryn och folket - vi håller ihop starkt här uppe, vilket kanske inte är så förvånande.











Om vi flyttar oss västerut, till "Västblocket" (Tyskland, Italien, Schweiz, Österrike, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Spanien, Portugal, Irland, Storbritannien, Malta och San Marino) så finner vi faktiskt nästan samma resultat: Både juryn och folket i dessa länder har placerat Österrike först och Nederländerna tvåa. Men västjuryerna vill ha Sverige som trea, medan folket istället ville ha Polen som trea: Här är alltså plötsligt Polen i topp 3!! Den polska etno-hipp-hoppen gick med andra ord bättre hem hos folket i Västeuropa än i Norden! Intressant att tillägga är även att Ryssland här placerar sig först på 18:e plats i folkets ranglista här, och på 21:a plats hos juryn! Ukraina lyckas inte heller särskilt bra - 14:e hos folket och 17:e hos juryn. Malta lyckas dock betydligt bättre och kniper en 4:e plats hos juryn här, väsentligt bättre än någon annanstans!
  



Hos de gamla Sovjetstaterna i Östblocket (Ryssland, Ukraina, Vitryssland, Azerbajdzjan, Georgien, Armenien, Estland, Lettland och Litauen) upptäcker vi dock fundamentala skillnader mot resten av Europa. Här är favoriterna de gamla vanliga: Juryn i Öst föredrog Azerbajdzjan (1) Ukraina (2) och Nederländerna (3), Armenien (4) och Ryssland (5). Detta kan jämföras med folket i Öst som hade Ryssland (1), Ukraina (2), Österrike (3), Vitryssland (4) och Armenien (5)!!! Röstningen i dessa länder skiljer sig alltså helt åt från resten av Europa - då Ryssland vinner folkets omröstning tydligt, medan exempelvis folket i Väst håller Ryssland på 18:e plats!!! Detta är en helt vansinnig skillnad! Samma sak kan sägas om Ukraina, som slutar 2:a både hos folk och jury i Öst, men som inte slutar bättre än 14:e i Väst... Vitryssland får dock sägas vara den största överraskningen - då de slutar 4:a hos folket i Öst, men på 23:e plats hos juryn och folket i Väst och 24:e plats i Norden (!!). Här kan vi snacka om grannröstning! Dock lyckas Azerbajdzjan konststycket att få Östjuryns förstaplats, trots att landet hamnar absolut sist hos folket både i Norden och Västeuropa. Kan de östliga jurygrupperna verkligen skilja sig så mycket i smak från ALLA människor i Nord- och Västeuropa?! Eller är det mutor som ligger till grund för resultatet? Hmmm....
Gillade Öst Conchita Wurst då? Nja. Juryn i Öst gav Österrike en 11:e plats - den sämsta placeringen av alla i årets Eurovision. Folket däremot tyckte bättre om hen, och gav hen en stark 3:e plats - ett tecken på att folket kanske inte fullt ut delar makthavarnas värderingar. 


Sist, men inte minst har vi alla länder som ligger mittemellan - Balkan och Östra Centraleuropa (Polen, Rumänien, Moldavien, Slovenien, Montenegro, Albanien, Grekland, Ungern, Israel och Makedonien). Man kan ju förvänta sig att dessa länder ska ge ett blandat resultat och förlita sig lite mer på de östliga länderna än vad väst gör. Men folket i dessa centraleuropeiska länder verkar vara helt överens om att Österrike (1) skulle vinna och har t.o.m. Sverige som klar 2:a - Armenien som 3:a och Nederländerna som 4:a! Både Ryssland och Ukraina går lite sämre här än i det totala slutresultatet. Däremot verkar juryn i Centraleuropa ha fastnat för Ungern som vann deras omröstning - följt av Österrike (2) Sverige (3) SPANIEN (4) och Nederländerna (5). Spanien verkar alltså ha gått hem hos juryn i Centraleuropa, men knappt alls hemma i Västeuropa! Märkligt. Länder som Armenien (9) och Ryssland (19) ratas dock rejält av juryn i Centraleuropa - en stark markering mot grannen i Öst. Konstigt nog verkar Polen (som ju hör till Centraleuropa) inte lyckas bättre än 10:e plats hos folket i Centraleuropa, och 15:e plats hos juryn.

Vad allt detta säger oss är att Österrike och Nederländerna genomgående kom etta och tvåa hos folket och juryn i Västeuropa, samt hos folket här i Norden. Österrike kunde också vinna folkets omröstning i Centraleuropa. Däremot vann Sverige Nordens juryomröstning, medan Ungern vann Centraleuropas juryomröstning. I forna Sovjet dominerar dock fortfarande Ryssland och Azerbajdzjan, som vann folkets och juryns omröstning där, trots att länderna inte kom i närheten av en topplacering någon annanstans. 

Grannröstningen lever alltjämt i Eurovision, men som vi ser här ovan så är det framförallt i Öst som den faktiskt påverkar resultaten så mycket att man har en annan vinnarkandidat. Hade folket i det forna Sovjet bestämt hade ju Ryssland vunnit före Ukraina. Hade man dessutom slagit ihop folkets och juryns röster i dessa länder, så hade Österrike faktiskt kommit först på en 6:e plats! Vi kan alltså se att dessa människor lever i en helt annan värld än vi i Väst, där Ryssland är det naturliga. Frågan är om detta någonsin kommer att ändra på sig?
Vi ser dock att övriga Europa verkar komma rätt bra överens - Österrike är genomgående vinnaren av nästan alla omröstningar, följt av Nederländerna, Sverige och Ungern. Att Armenien sedan också slutar högt i dessa länder beror nog mycket på de stora armeniska minoriteterna i Västeuropa. I Norden, där armenierna fortfarande är rätt få, kom landet exempelvis bara på en 10:e plats hos folket.
  
Med detta sagt kan vi nästan kategoriskt avfärda att det nya systemet med 50% jury och 50% telefonröster motverkar grannröstande och att det ser till att bara bra låtar vinner Eurovision. Skulle vi ha återinfört 100% telefonröstning i år, hade vinnaren och tvåan varit desamma. Sverige hade tappat en placering och några Östländer hade fått en lite bättre placering, men annars hade skillnaderna varit enormt små. Visst blir man förvånad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar