lördag 9 mars 2013

Avgörandets stund: Vem vinner Melodifestivalen 2013?

Det är nu bara några få timmar kvar till den största schlagerhändelsen i svensk historia - den första Melodifestivalfinalen ifrån nationalarenan Friends Arena i Solna. Ett faktum som tydligen först nu börjar skapa rubriker - på gott och ont. Visst är det många som tycker att det är häftigt med en arena av den storleken, men efter genrepet i fredags verkar alla vara överens om att den är lite för stor egentligen. Mellochefen Thomas Hall uttrycker verkligen situationen bra: Globen var en garderob - nu har vi kommit ut i matsalen. Då ska vi se här om SVT kan följa mitt logiska resonemang - vi sysslar alltså med ett MUSIKPROGRAM som handlar om att ordna konserter för olika artister i en tävlingsform. Detta innebär att det handlar om MUSIK, och därmed LJUD - borde inte det absolut viktigaste i en sådan produktion vara att se till att LJUDET blir bra (eller iallafall så bra det kan bli av exempelvis Sean Banan)? Kanske borde de som är utbildade i ljudteknik ha varit förberedda på att Friends Arena är mycket större än Globen och att därmed akustiken och allt ljud kommer att ha andra förutsättningar där än i Globen??? Vad är det för amatörer som sitter vid spakarna egentligen? Det är la för tusan solklart att det blir svårare att hantera ljudet i en enorm nationalarena jämfört med nån jädra ishockeyrink i Karlskrona?? Suck. Jag är oerhört tacksam för att SVT förlade Eurovision i Malmö och inte i den nya arenan i Solna, med tanke på hur illa förberedda de verkar vara på att överhuvudtaget arrangera någonting där... Suck.

Bortsett ifrån ljudproblem och arrangörsmissar så verkar svenska folket vara på en ökenvandring genom schlagerdjungeln. Även om alla (i princip alla iallafall) snackar om YOHIO, är det väldigt få som faktiskt tycker om "Heartbreak Hotel". Johar Bendjelloul (schlagerexpert på P1) tycker tydligen att YOHIO har allt utom en riktigt bra låt. Aftonbladets krönikörer skriver att ett hårstrå av YOHIO är mer intressant än 95% av de andra deltagarna. Dagisbarn utanför Stockholm säger också att de tycker att YOHIO är modig eftersom "Det inte är många killar som vågar klä ut sig till tjejer". Det värmer mitt hjärta att se att "hen" nu dessutom blivit ett etablerat pronomen för YOHIO, något som är unikt i schlagerhistorien mig veterligen. Men det passar ju verkligen i detta fallet - det måste jag säga. Glöm inte att jag var först med det bara!
Men visst, alla snackar om YOHIO - eftersom han sticker ut enormt mycket. Utseendet och framförandet gör honom helt unik i år. Men låten är kanske som bäst bland topp 10 av årets bidrag och skulle aldrig någonsin blivit stor om någon annan artist framfört den. Och hur vi än tänker så kommer Europa inte bry sig om ett bidrag med en hen som dessutom är medelmåttigt. Hade det varit ett holländskt eller Vitryskt bidrag hade inte vi i Sverige heller givit den nån poäng. Istället kan vi sammanfatta hela hypen kring YOHIO i "Ola Salo-syndromet" - d.v.s. Vad Sverige ser (som har Ola Salo syndromet): fjädrar och paljetter och roligt hår på en kille = spännande och nytt och könslöst = självklart som vinnare oavsett låten. Vad Europa ser: En dragshow från ett radikalt feministiskt land med en låt som är medelmåttig och alldeles för kitchig = ointressant och för vissa rent kränkande (speciellt i konservativa kretsar) = Självklar nollpoängare. Vi i Sverige fattar sedan inte hur den kunde komma nästan sist - eftersom vi är blinda av våra egna värderingar - liksom när The Ark hamnade på 18:e plats i Eurovision 2007. Ingen i Sverige, där vi alla hade uppfattningen att The Ark är ett etablerat popband med fantastiska hits och en modern image -  kunde förstå att Europa, där ytterst få ens hört talas om The Ark, mest tyckte sig se en kitchig drag show med en låt från en genre de aldrig hört förut. Självklart röstar man inte på det, om man inte är galen i drag shower och helt ny musik.
YOHIO har samma problem, med undantaget att svenska folket verkar införstådda med att låten INTE är bra - därmed skulle vi alltså skicka en artist men inte en låt till Malmö - vilket är helt bisarrt! Skulle det hända så blir 2013 ett sorgligt år för svensk schlager.

Men YOHIO är nu inte längre fullständigt ohotad - Ralf Gyllenhammar och Robin Stjernberg samt Ulrik Munther är hack i häl - även om YOHIO är i en knapp ledning i alla mätningar och odds.
Ralf är den som allra flest snackar om vid sidan av YOHIO - vilket är trevligt. Men Ralf dras förmodligen ner fullständigt av de internationella Jurygrupperna - som förmodligen kommer gilla Robin Stjernberg, Anton Ewald och Ulrik Munther bättre. Men eftersom allt är så jämnt i år kan nog allting hända. Om folket faktiskt är så splittrat som det framstår, kan juryns röster komma att bli avgörande - till fördel för de tre killarna jag nämnde ovan. Frågan är kanske om YOHIO kan vinna enbart genom folkets röster? Det är just nu omöjligt att sia om. Jag hoppas inte det. Mitt hopp ligger på Ulrik Munther, även om hans chans är begränsad till juryns förbarmande. Vilken spänning det blir ikväll!!!

2 kommentarer:

  1. YOHIO har tydligt sagt att han inte är en såkallad "hen" och när du säger de så märks det tydligt att du inte vet vad du pratar om.

    SvaraRadera
  2. Jag vet MYCKET VÄL vad jag pratar om, och jag använder det pronomet som t.o.m. SVT använder - plus typ halva journalistkåren o många därtill. Däremot visste jag inte att YOHIO själv inte ville bli kallad det, vilket ju var "tough luck" för hen... Måste dock säga att jag finner det ganska underligt att YOHIO inte tycker om att bli kallad det, med tanke på att japanska språket är väldigt könsneutralt när det gäller pronomina - samt att hen dessutom uttalat sig om vikten av våga bryta könsbarriärerna. Så jag kommer nog fortsätta på inslagen väg tror jag...

    SvaraRadera