onsdag 21 april 2010

Inför Oslo: del 1

Efter några veckors dödtid här på bloggen (som förklaras av nyhetstorka från schlagervärlden samt tentatider) har det äntligen blivit dax att titta närmare på årets startfält i Eurovision Song Contest i Oslo den 25, 27 och 29 maj, ett startfält som innehåller allt från illa gjord makedonsk rock-rapcore och litauisk funk med kazoo, till finsk folkmusik med dragspel, fiol och 2 finska blondiner. Allt är med andra ord som vanligt i Eurovision. Det enda anmärkningsvärda är möjligtvis att genomsnittstempot har sjunkit markant i årets låtar jämfört med förra året, då balladerna fullkomligt våldtar årets tävling. Närmare hälften av årets 39 bidrag är ballader, en siffra som senast överträffades på 90-talet då Irland hade lyckats göra tävlingen till sin egen lilla bitch. Få se om de lyckas igen.
Framöver nu kommer jag hoppa på, dissekera, förlöjliga eller ibland hylla samtliga bidrag i årets startfält, och i del 1 kommer jag inleda med de 4 första bidragen i semifinal 1.

1. Moldavien - RUN AWAY - SUNSTROKE PROJECT & OLIA TIRA



Lyckligtvis slipper vi inleda hela kalaset med en ballad, något vi kommer vara urleda på redan efter semifinal 2... Moldavien inleder tävlingen för första gången och gör det dessutom med det kanske starkaste bidraget någonsin i landets korta eurovisionhistoria. Utan att bli alldeles för positiv här, måste sägas att "Run Away" verkligen är ett modernt alster, den innehåller t.o.m. ett saxofoninslag vilket ju verkligen är jättemodernt.... Nåja, det är iallafall en upptempolåt och det är aktningsvärt i sammanhanget med tanke på balladhelvetet som kommer efteråt. Olia Tira är dessutom en helgjuten sångerska, vilket föranleder mig att tro att denna låt kommer att gå hela vägen till final, kanske till och med som topp 3 i semifinalen. Dock skall vi inte överskatta den här låten: DEN INNEHÅLLER ETT SAXOFONSOLO!!!!! ACHTUNG!!!!!!!
Men återigen, det är Moldavien vi snackar om. Man kan inte ställa allt för stora krav.

Magisterns betyg: Vg-
Placering i semifinalen: 3:a

2. Ryssland - LOST AND FORGOTTEN - PETER NALITCH AND FRIENDS



Ironi. M***-F**** IRONI!! Efter att ha pumpat in mångmiljonbelopp i sitt vinnarbidrag från 2008 (då Dima Bilan lyckades med konststycket att både sjunga en sång skriven av Timbaland och samtidigt trängas på scenen med världens kändaste konståkare och världens kändaste violinist och dessutom vinna hela tävlingen utan en enda poäng från något land väster om Polen) och därefter använt halva statsbudgeten till att producera tävlingen i Moskva året efter, tycks det nu som att man i stort sett givit upp. "Lost and Forgotten" - en titel som nog kommer att bli en självuppfyllande profetia, eftersom denna 50-tals spoof knappast kommer att bli en kioskvältare för ryssarna i år. Tvärtom är man ruggigt nära att missa finalen i år, för första gången sedan 90-talet. Peter Nalitch då? Är det hans fel? Nja, kanske. Som ni hör så har han ett "annorlunda" sätt att sjunga på, något som jag tvivlar på är en fördel. Tvärtom så finns det egentligen inget som talar för Ryssland i år, mer än att det faktiskt är Ryssland vi talar om. 8 grannländer räckte för att vinna hela tävlingen 2008, så det kan ju räcka till final ändå. Om den ryska diasporan har laddat telefonkortet i grannländerna givetvis.
Personligen tycker jag faktiskt om låten, mest p.g.a. att den just är så annorlunda. Sen är det en helt annan femma att se den live. Då drabbas man av yrsel och stänger av. Det bådar ju gott eller hur? (OBS! SARKASM.)

Magisterns betyg: IG
Placering i semifinalen: 12:e

3. Estland - SIREN - MALCOLM LINCOLN & MANPOWER 4



Ibland (eller egentligen ganska ofta för att vara ärlig) bjuder Eurovision på sådana där låtar som får en att bara stanna upp och tänka: WTF? Är de seriösa nu??? Oftast är dem tyvärr det. Inte alltid (när det är en irländsk kalkon det handlar om), men oftast. Esterna har i år skickat det garanterat underligaste bidraget i år, ett sådant där bidrag som man funderar en stund på om det verkligen är en låt och inte ett gammalt modemuppkopplingsljud mixat med tuner... "Siren" handlar om en siren (surprise!) och låter nästan därefter. Dessutom har de fått tag på en snubbe som faktiskt lyckas med konststycket att få Thomas di leva att se ut som en revisor ifrån Åtvidaberg. Detta är med andra ord ett ganska spejsat bidrag, som på inget sätt har vare sig verklighetsanknytning eller konkret form. Snarare är detta ett klassiskt "null points", om än att jag kan tänka mig att Holland ger nån poäng hit, de har ju trots allt den största andelen haschpundare i befolkningen där. I övrigt lär detta bidrag mottas ungefär som en könssjukdom: Först med förnekelse, sedan med viss panik och efterföljande ångest, snabb och diskret medicinering och sedan en evig skam över att överhuvudtaget befattat sig med den.

Magisterns betyg: IG
Placering i semifinalen: 13:e

4. Slovakien HOREHRONIE - KRISTINA PELAKOVA



Konstigt nog är det få bidrag som försökt kopiera Norges vinnande recept från ifjol, nämligen folkmusik och fioler. Slovakien och Finland är undantagen och som av ett trollslag råkade dem båda hamna i samma semifinal och dessutom precis bredvid varandra i startordningen! Helt underbart. 6 minuter folkmusik på rad! Nåja. Finland recenseras nästa gång, men Slovakerna ska jag omedelbart attackera. Först och främst; ÄNTLIGEN! Äntligen en låt som faktiskt går att lyssna på ifrån Slovakien! Grannlandet Tjeckien hoppade av årets tävling (troligen för att de sög så hårt på sånt här) och Slovakien tog då till slut tummen ur röven och producerade nått bra! För det här är så som folkmusik ska låta: Etnoflöjt, etnotrummor, ett konstigt språk och en massa folkdanser i konstiga dräkter. Då är det Eurovision på allvar. Dessutom går det inte att slå ett bidrag som handlar om en flodregion i Karpaterna. Jag menar, det här är folkmusikens Mikael Persbrandt!!! Jädrar asså. Ja, som ni förstår så gillar jag det här och jag är övertygad om en finalplats (äntligen) för Slovakien. Dock skall påpekas att etnolåtar ändå trots norrbaggens vinst förra året med sin fela, är ganska passé i Eurovision. Räkna därför inte Slovakien bland topp 10 i finalen, eller ens bland topp 15. Detta är bara ett så där lite småtrevligt bidrag som omväxling, men knappast något man lyssnar extensivt på. Men final blir det.

Magisterns betyg: G+
Placering i semifinalen: 5:a

Nästa gång åker vi över Östersjön och undersöker finska blondiner och lettiska feminister, samt en sväng till Balkan och reder ut om Balkan ligger i Serbien och om det åskar i Bosnien. Dessa skämt kommer ni att förstå då. Tills dess: Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar